Grönt ljus för ubåtshall

Marinmuseum i Karlskrona får bygga sitt planerade ubåtsmuseum där man bland annat tänker visa upp den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun. Det står klart efter att regeringen nu godkänt Statens Fastighetsverks finansieringsplan.

– Det kommer att bli ett mycket spännande och ovanligt museum, säger Robert Olsson, överintendent för Statens maritima museer där Marinmuseum ingår.

Hajen & Neptun

Marinmuseums ubåtshall kommer att bestå av två ubåtar i en egen tillbyggnad. Det handlar om Hajen 1 från 1904, men framförallt om den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun från 1978 som är tänkt att bli ubåtshallens höjdpunkt.

– Förutom att kunna uppleva båda dessa ubåtar inomhus i en fantastiskt häftig byggnad ska det också vara möjligt att gå ombord HMS Neptun och ta del av en riktig ubåt från kalla kriget. Tillsammans med moderna utställningar, ljud och ljusspel är det tänkt att skapa en museiattraktion i världsklass, förklarar Marinmuseums chef Richard Bauer.

På Marinmuseums webbplats kan du läsa mer om ubåtshallen och ubåtarna.

Fakta

• Bygget av Marinmuseums ubåtshall påbörjas redan nästa år av Statens Fastighetsverk.
  • Projektet är delfinansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Den framtida driften kommer att ske i samarbete med bland annat Stena Line, Arenabolaget AB och Centrumföreningen i Karlskrona.
  • Om allt går enligt planerna invigs ubåtshallen sommaren 2014.