Marinmuseums byggnad

Fri entré efter rekordsommar för Marinmuseum

Efter en framgångsrik sommar med besöksrekord drar Marinmuseum nu igång vintersäsongen med fri entré. Under hösten återkommer också museets populära lunchföreläsningar och familjeaktiviteter.

I sommar slog Marinmuseum återigen besöksrekord. Under juli månad hade museet nästan 4 000 fler besökare än året innan. Även augusti blev en rekordmånad och september ser också ut att gå plus.
– Det är jätteroligt att vi har varit så uppskattade under entréperioden, det betyder att vi har ett intressant innehåll som våra besökare uppskattar, säger museichef Richard Bauer.

Från och med den första oktober är det återigen gratis för samtliga besökare som vill gå in på Marinmuseum. Då kan alla helt utan kostnad ta del av museets utställningar, audioguider och familjeverksamhet. Något som är möjligt ända till slutet av april nästa år.

I höst fortsätter också Marinmuseum sin serie med lunchföreläsningar som drog fullt hus i våras. Bland annat kommer museichefen själv att berätta om den planerade ubåtshallen och HMS Neptun. Fullriggaren Jarramas framtid är ett annat ämne som tas upp.

Som vanligt rullar museets Söndagskul på hela hösten och våren. Det vill säga kostnadsfria familjeaktiviteter varje söndag klockan ett.
– Få saker i världen är så här bra och gratis, säger Richard Bauer.

BESÖKSSTATISTIK:
Juli 2010: 46 886 besökare
Juli 2011: 50 662 besökare (+3 776)

Aug 2010: 34 722 besökare
Aug 2011: 37 354 besökare (+2 632)

Joakim Johansson, kommunikatör
joakim.johansson@maritima.se