Sverige får världsunikt ubåtsmuseum

Nu är det klart. Marinmuseum i Karlskrona får bygga sitt planerade ubåtsmuseum där man bland annat tänker visa upp den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun. – Det kommer att bli ett mycket spännande och ovanligt museum, säger Robert Olsson som är överintendent för Statens maritima museer där Marinmuseum ingår.

Arbetet med att få till ett ubåtsmuseum i Karlskrona har pågått i flera år och nu blir projektet alltså verklighet. Detta efter att regeringen under torsdagen godkänt Statens fastighetsverks finansieringsplan.
– Vi känner oss såklart väldigt glada. Det är viktigt för oss att sådana här visioner förverkligas och att museerna inom Statens maritima museer kan ligga i framkant internationellt, säger Robert Olsson.

Marinmuseums ubåtshall kommer att bestå av två ubåtar i en egen tillbyggnad. Det handlar om Hajen 1 från 1904, men framförallt om den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun från 1978 som är tänkt att bli ubåtshallens höjdpunkt.
– Förutom att kunna uppleva båda dessa ubåtar inomhus i en fantastiskt häftig byggnad ska det också vara möjligt att gå ombord HMS Neptun och ta del av en riktig ubåt från kalla kriget. Tillsammans med moderna utställningar, ljud och ljusspel är det tänkt att skapa en museiattraktion i världsklass, förklarar Marinmuseums chef Richard Bauer.

Enligt museichefen är projektet inte bara en framgång för Marinmuseum utan också för regionen och turistnäringen. Han menar att det framförallt kommer att märkas lokalt, men att Sverige som helhet också vinner på den här sortens satsningar.
– Tack vare ett starkt stöd både regionalt och nationellt har vi kunnat göra verklighet av denna idé. Jag vill tacka alla som har hjälpt till och stöttat oss i arbetet så här långt, säger Richard Bauer.

Bygget av Marinmuseums ubåtshall påbörjas redan nästa år av Statens fastighetsverk. Projektet är delfinansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Den framtida driften kommer att ske i samarbete med bland annat Stena Line, Arenabolaget AB och Centrumföreningen i Karlskrona. Om allt går enligt planerna invigs ubåtshallen sommaren 2014.

FAKTA HMS NEPTUN
Sjösatt 1978
Byggd på Kockumsvarvet i Malmö och Karlskrona
49,5 meter lång, 11 meter hög, 5,7 meter bred, vikt 1 150 ton
Fart 12 knop, u-läge 20 knop
Dykdjup 300 meter
Bestyckad med 12 torpeder och 8 torpedrör
19 mans besättning

FAKTA HAJEN 1
Svenska flottans första ubåt
Byggd på Stockholms Örlogsvarv
Sjösatt 1904
23,4 meter lång, 3,64 meter bred, vikt 127 ton
Fart 9,5 knop, u-läge 6,5 knop
Dykdjup 30 meter
Bestyckad med tre torpeder och ett torpedrör
18 mans besättning

Kontaktpersoner:
Richard Bauer, chef Marinmuseum
richard.bauer@maritima.se

Joakim Johansson, kommunikatör
joakim.johansson@maritima.se

Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

FILM
Om marinmuseums planerade ubåtshall:

Ubåtshall byggs för att ställa ut HMS Neptun from Statens maritima museer on Vimeo.