Besöksrekord på Marinmuseum redan innan sommaren

Trots att sommarsäsongen ännu inte har börjat på riktigt kan Marinmuseum stoltsera med besöksrekord.
– Vi har haft 50 procent fler besökare än förra året vid den här tiden, säger publikchefen Ann-Britt Christensson.

Våren har varit bra för Marinmuseum i Karlskrona med ovanligt höga besökssiffror. De första fem månaderna 2011 hade cirka 22 000 personer besökt museet. I år är det drygt 46 000 som klivit in genom dörrarna under samma period.
– Vi ser att fler och fler kommer även när vi har lågsäsong. Samtidigt har antalet besökare under sommarmånaderna ökat konstant de senaste åren, förklarar Ann-Britt Christensson.

Förra året hade Marinmuseum ungefär 210 000 besökare totalt vilket också var rekord. Men i år lutar det alltså åt betydligt bättre siffror.
– Om detta håller i sig kan vi se en ordentlig stegring av antalet besökare när 2012 är till ända, säger publikchefen.

Att besöksantalet har ökat så markant just i år beror enligt Ann-Britt Christensson på flera saker.
– Det handlar om att Marinmuseum har utvecklat sin programverksamhet på ett sätt som nu börjar märkas. Tillsammans med bra marknadsföring och fler samarbeten kan vi se de här effekterna. Sedan har vi märkt av en rejäl ökning av polska turister. Det hjälper såklart också till, säger Ann-Britt Christensson.

Kontaktpersoner:
Ann-Britt Christensson, publikchef