Nordiska museet söker Pettsonaktör till Julita gård sommaren 2012

Stiftelsen Nordiska museet söker Pettsonaktör till Julita gård sommaren 2012

Stiftelsen Nordiska museet är Sveriges största kulturhistoriska museum. I utställningarna visas föremål och bilder med anknytning till trender och traditioner, liv och arbete i Sverige från 1500-talet fram till idag. Nordiska museet har drygt 260 000 besökare per år. Till Nordiska museet tillhör museibyggnaden på Djurgården i Stockholm, Tyresö slott, sommarnöjet Svindersvik i Nacka, Julita Gård i Sörmland och Härkeberga kaplansgård utanför Enköping.

Till Nordiska museets avdelning Julita gård, belägen 25 km nordväst om Katrineholm, söker vi nu aktörer för rollen som gubben Pettson. Den vi söker ska interagera med besökare i olika åldrar, främst med barn. Genom att agera, vara utklädd och sminkad som figuren Pettson ska du på ett trevligt och lekfullt sätt förmedla bl.a. kunskap om kretsloppet, äldre tiders jordbruk, hushållning och Julita gårds anläggning. Det är inte en teateruppsättning med skrivna repliker utan mer av interaktion med publiken.

Till Julita gård söker vi nu en Pettsonaktör

Kvalifikationer
De vi söker är pedagogisk och har erfarenhet av teater eller agerande i någon form, kanske från amatörteater, som förskolelärare, fritidspedagog eller liknande samt har god vana vid att arbeta och interagera med barn i olika åldrar. Personliga egenskaper är hög social förmåga, flexibilitet, initiativtagande, engagemang, tålamod och ödmjukhet. Du har god kännedom om barnboksfigurerna Pettson och Findus. Viss djurskötsel av lamm och höns förekommer.
Du har körkort B och tillgång till egen bil.

Tjänsten avser deltid om 5 timmar per dag såväl vardagar som på helger under perioden 23 juni till 12 augusti. Obligatorisk utbildning 19 april samt 25 maj på Julita gård. Avtalsenlig lön. OB-ersättning tillkommer.

Kontaktperson
Om du har frågor om tjänsten kan du kontakta Katarina Bäck Petersson, sektionschef för Förmedling och service. Du når Katarina på tel. 0150-48 75 09 eller 073-850 34 64 alternativt per e-post katarina.back.petersson@nordiskamuseet.se

Ansökan
Sista ansökningsdag 25 mars 2012. Skicka ansökan med personligt brev, CV och referenser till katarina.back.petersson@nordiskamuseet.se