Nordiska museet undrar vad fredagsmys är

Vilken betydelse har fredagsmyset för övergången från vardag till helg? Vad gör ett riktigt lyckat eller misslyckat fredagsmys och hur knutet är upplägget till TV-tablån? Fredagsmys som begrepp etablerades i Sverige på 1990-talet – och ordet finns sedan 2006 med i Svenska Akademins Ordlista. Nu vill Nordiska museet ta reda på vad folket tycker och tänker om fredagsmys.

Nordiska museet har en lång tradition av kunskapsinsamling och dokumentation inom det kulturhistoriska området och i detta fall är det alltså inte fråga om att samla in tomma chipspåsar och tacosåsburkar för någon kommande utställning. Istället är förhoppningen att svenska folket ska bidra med sina minnen och berättelser om hur fredagsmys går till. I ett nyöppnat digitalt forum kan besökarna välja att svara på en snabbfråga, delta i en längre enkät, eller formulera sig i egna ord. Den nya kunskap som på så vis tillförs museets arkiv kan ligga till grund för framtida forskning.

Nordiska museet vill med denna insamling veta mer om hur vi i Sverige firar helg idag och förstå mer av när och hur arbetsveckan övergår till ledighet. Dokumentationen sker i samarbete med Avdelningen för etnologi, Stockholms universitet.

För mer information, kontakta
Lena Kättström Höök, intendent
Tfn 08-519 546 48, Mobil 0709-16 47 57
E-post lena.kattstrom.hook@nordiskamuseet.se

Jonas Engman, Nordiska museet och Stockholms universitet.
Tel 08-519 547 27, Mobil 0704-86 81 42
E-post jonas.engman@nordiskamuseet.se