Väv

Under sommaren 2012 är Nordiska museets stora hall fylld av dunkande vävstolar och inspirerande, vackra och imponerande vävar.

I den lustfyllda utställningen Väv samsas gamla vävar ur museets samlingar med nya från hela landet. Dessutom har elever från Konstfack, HV Skola och Sätergläntan inbjudits. De har inspirerats av museets gamla allmogevävar och skapat nytt.

När jag väver känner jag ett lugn, det är som att meditera, vävningen kommer in i en rytm då tankarna flyger iväg och allt flyter på. Mot slutet av väven känns det som i slutet på en bra bok, jag vill veta hur det slutar men jag vill inte att det ska ta slut.

Så beskriver en av de studenter som medverkar i sommarens utställning om sitt förhållande till vävning.

Vävstuga
Utställningen ska locka till eget skapande och den som vill sätta igång direkt kan slå sig ner i någon av utställningens vävstolar och prova att väva själv. I vävstugan anordnas också kurser och vävdemonstrationer.

Utställningen är ett samarbete mellan Nordiska museet och Svenska Hemslöjdsföreningarnas Riksförbund som fyller 100 år 2012. Födelsedagen firas på en mängd olika platser runt om i landet under hela året.

Utställningen pågår 9/5-12 – 30/9-12.

Läs mer på

Väv – pressbilder

Foto: Mats Landin ©Nordiska museet.