Sverige får världsunikt ubåtsmuseum

Näringslivsprofilen Blomqvist ger miljoner till unikt ubåtsmuseum

Entreprenören och näringslivsprofilen Mikael Blomqvist har beslutat att stötta Marinmuseums planerade ubåtshall med 2,5 miljoner kronor via sitt företag Michano AB.

– Ubåtshallen är ett mycket angeläget projekt för Blekinge och Sydsverige. Med vår insats vill jag skapa förutsättningar för att Marinmuseum ska kunna göra något alldeles extra när det gäller upplevelserna kring ubåten, säger Mikael Blomqvist.

Mikael Blomqvist hoppas också att fler vill stödja projektet – något som glädjer Statens maritima museers överintendent Robert Olsson som menar att detta är ett mycket spännande samarbete mellan ett nationellt museum och en framgångsrik entreprenör.
– Vi är väldigt tacksamma för Mikael Blomqvists bidrag som betyder mycket. Vi ser såklart gärna fler samarbeten av det här slaget för att kunna utveckla ubåtshallen till sin fulla potential, säger Robert Olsson.

Kontaktpersoner:
Richard Bauer, museichef Marinmuseum