Havet och människan

Mangroveskogar, korallrev och blåval – vill vi att de bara ska vara vackra minnesbilder? I den mobila utställningen Havet och människan ger Statens maritima museer inblickar i hur havet påverkas av människan.

Utställningen Havet och människan finns nu på Vasamuseet i Stockholm till mitten av mars för att sedan vandra vidare till Marinmuseum i Karlskrona. Därefter kommer den att erbjudas som vandringsutställning.

– Vi hoppas att den här enkla formen av utställning ska fungera också för andra ute i landet, museer eller föreningar, som vill slå ett slag för miljön, säger Robert Olsson, chef för Statens maritima museer.

Miljömedvetna museer

Museimyndigheten har i flera år jobbat systematiskt med att minska sin påverkan på miljön och de tre museerna som ingår i myndigheten var de första i Europa att miljöcertifieras enligt ISO 14001. Ett mål i miljöarbetet är att påverka publiken med miljöbudksapet.

Bilder, film och Einstein

Utställningen Havet och människan parar ihop vackra bilder från världshaven med hotfulla scenarion, citerar Einstein och lämnar nog ingen oberörd. I en kort film, gjord av Joakim Odelberg och Peter Isaksson, visas vad som döljer sig under den idylliska vattenytan i svenska småbåtshamnar. Utställningsproducent är Pia Frände vid Statens maritima museer.