Två fotografer belönas på Nordiska museets högtidsdag den 24 oktober

Medel ur KW Gullers stipendiefond tilldelas fotografen Sanna Sjöswärd och NUDOK-diplomet 2012 tilldelas fotografen Kenny Bengtsson.
Udelningen sker vid en ceremoni på Nordiska museets högtidsdag den 24 oktober kl 14.30 då även andra förtjänta personer tilldelas medaljer och stipendier.
Välkommen att bevaka ceremonin. Det är fri entré till museet dagen till ära. Kl 15 håller Sanna Sjöswärd ett föredrag om sitt fotograferande.

Här följer motiveringarna:

KW Gullers stipendiefond
Ur fonden tilldelas fotografen Sanna Sjöswärd (f. 1973), Vasastan, Stockholm, 10.000 kr för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område.

Motivering: Sanna har porträtterat människor som brinner för något och som vågar ta strid för sina tankar och handlingar. I det personliga engagemanget visar hon en enastående stark vilja att kommunicera med betraktare och läsare. Genom sina berättelser, inte bara om sin egen bakgrund utan även om personer och livsöden som annars hade försvunnit in i glömskan, ger Sanna prov på ett mod och en integritet som inspirerar och berör.
Till pressinformation och pressbilder

Missa inte!
Föredrag med fotograf Sanna Sjöswärd den 24 oktober kl 15. Fri entré.

KW Gullers stipendium på 10.000 kr ges för förtjänstfulla insatser på det dokumentära fotografiets område. Stipendiet inrättades till KW Gullers 50-årsdag 1976 och förvaltas av Nordiska museet sedan 1990.

Läs mer om Gullersstipendiaterna genom åren
Till Gullers fotosamling och stipendium, https://gullers.nordiskamuseet.se/
NUDOK-diplomet 2012
tilldelas fotografen Kenny Bengtsson, (f. 1979), Bålsta.

Motivering: Kenny Bengtsson visar upp en vilja att prova på skilda uttryckssätt, och skillnaderna är påtagliga mellan de dova, hotfulla stämningarna i hans bildserie The Glade och de skirt drömska fotografierna i Daydreams. Mer sakligt och konkret är bildspråket i Havdhem och The Machinist. I den sistnämnda serien visas fragment ur en biografmaskinists arbetsvardag och Bengtsson skapar genast en nyfikenhet på att se mer arbete i samma anda. Sammantaget visar han i sin fotografi upp en öppenhet som bådar gott inför framtiden.
Till pressinformation och pressbilder

Nudokdiplomet instiftades 1991 i Västervik av NUDOK, Bildgruppen och föreningen för nutids-dokumentation. Stiftarnas avsikt var att det skall delas ut till fotografer i Sverige som med sina bilder har skapat tidsdokument över människors villkor. Dokumentationen skall – skrev stiftarna – ha god teknisk kvalitet och visa på fotografernas förtrogenhet med sitt ämne och på respekt för de människor hon eller han berättar om. Sedan 1995 förvaltas diplomet av Nordiska museet.

ör mer info och pressbilder; till pressens sida: www.nordiskamuseet.se/press

För mer information, kontakta:
Jonas Hedberg, Nordiska museets arkiv
tfn 08-519 546 07