Sjöhistoriska gästar Marinmuseum

Under några veckor i sommar får Marinmuseum fint besök. Detta när Sjöhistoriska museet visar upp delar av sin båtsamling på andra våningen i Slup- och barkasskjulet.

Nu på lördag öppnar Sveriges fjärde fritidsbåtsmuseum i Slup- och barkasskjulet på Stumholmen. Utställningen är ett samarbete mellan Sjöhistoriska museet, Marinmuseum och Föreningen Carlscrona Veteranbåtar.

Varje helg fram till slutet av augusti kan besökare ta sig en titt på fritidsbåtar från norrland till blekinge varav de äldsta är från 1800-talet.
– Vår vision är att kunna visa ännu fler och större båtar i flyghangaren i en nära framtid, förklarar Hans-Lennart Ohlsson som är chef på Sjöhistoriska museet.

Båtutställningen slår upp portarna samtidigt som Carlscrona Veteranbåtar har en träff vid Marinmuseum. Veteranbåtsföreningen har som mål att visa upp och sprida kunskap om det flytande kulturarv som många privatpersoner vårdar och brukar.
– Jag själv kommer ner till Karlskrona med en Tore Herlin-ritad liten pojkbåt och är alltså på plats i helgen. Det ska bli riktigt roligt, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Sjöhistoriskas båtutställning är öppen varje helg klockan 12.00-17.00 från den 7 juli till den 26 augusti. Fri entré gäller samtliga besökare.

Hans-Lennart Ohlsson, museichef Sjöhistoriska museet
hans-lennart.ohlsson@maritima.se