Marinmuseum efterlyser ubåtsbesättningar från hela Sverige

Sommaren 2014 öppnar Marinmuseum i Karlskrona sin spektakulära ubåtshall. I byggnaden ska bland annat den svenska kalla kriget-ubåten HMS Neptun ställas ut. Nu söker museet före detta besättningsmän från hela Sverige.

HMS Neptun togs i tjänst 1981 och kastades redan samma år in i en dramatisk världshändelse när den sovjetiska ubåten U 137 gick på grund utanför Karlskrona. Under de omtumlande dagarna som skakade landet befann sig HMS Neptun mitt i händelsernas centrum.

Förra året togs ubåten emot av Statens maritima museer där Marinmuseum ingår och lagom till sommaren 2014 är det tänkt att HMS Neptun ska bli huvudattraktion i museets nya ubåtshall. Tillsammans med svenska flottans första dykbåt Hajen 1 från 1904 kommer det att bli ett ovanligt besöksmål med två ubåtar inomhus under tak i en spektakulär byggnad.

Just nu pågår arbetet med att samla in berättelser, fotografier och föremål som har med HMS Neptun att göra. Därför söker museet efter före detta besättningsmän från alla delar av Sverige som har tjänstgjort på ubåten och som är villiga att dela med sig av sina erfarenheter.
– För att kunna levandegöra ubåten behöver vi veta mera om hur det var ombord. Vi vill också att personer som tjänstgjorde på systerubåtarna HMS Näcken och HMS Najad hör av sig. Ofta var man på alla tre ubåtarna, förklarar intendent Peter Rosengren som ansvarar för insamlingen.

HMS Neptun opererade i flottans tjänst ända fram till slutet av 1990-talet och hade både yrkesofficerare och värnpliktiga ombord. Men det är ubåtens första decennium som är i fokus för insamlingen.
– Det vi efterlyser är personer som jobbade på ubåten under 1980-talet. En period när kalla kriget var ovanligt spänt och konfliktfyllt och innan östblocket slutligen kollapsade, säger Peter Rosengren.

En som var med när det begav sig är Björn Hamilton. Då var han fartygschef på HMS Neptun, nu är han ordförande i Ubåtsklubben Hajen som sammanställer besättningslistor åt Marinmuseum.
– Vi samlar in namn för fullt men vi behöver hjälp med att få fatt i så många som möjligt. Så om du är en före detta besättningsman som läser det här vill vi att du hör av dig till oss, uppmanar Björn Hamilton.

Intresserade personer kan kontakta Marinmuseums intendent Peter Rosengren (peter.rosengren@maritima.se), forskare Andreas Linderoth (andreas.linderoth@maritima.se) eller Nils Ekander/Bertil Svedlund i Ubåtsklubben Hajen (nils.ekander@hotmail.se 0709-26 69 00/bertil.svedlund@comhem.se 0732-11 02 66).

Mer information finns på museets hemsida www.marinmuseum.se

FAKTA HMS NEPTUN
HMS Neptun togs i tjänst 1981 och utrangerades 1998
Hon byggdes på Kockums i Malmö och Karlskrona