I sommar har Marinmuseum fullt med aktiviteter och visningar för hela familjen.

Sommarprogram 2012

I sommar har Marinmuseum fullt med aktiviteter och visningar för hela familjen. Välkomna på besök!

Planerat program sommarsäsongen 2 juli – 12 augusti 2012

Barn och familj

Kloka Klara – piga hos Chapman och tidsresenär

Tid: 11.00, 12.00, 13.00 och 15.00.
Pris: Ingår i entréavgiften

Följ med på  en dramatiserad tidsresa i museet. Turen tar cirka 20 minuter och riktar sig speciellt till barn mellan 6 och 9 år, men passar även för vuxna.

Sjömansverkstaden 2 juli-26 augusti

Tid: 11.00-16.00  (klockan 11-15 den 13-26 augusti)
Pris: Ingår i entréavgiften

Marint knep och knåp (knop) för barn i åldern 6-12 år tillsammans med en vuxen.

Fartygssimulatorn

Tid: 11.00-16.00  – körningen tar 10 minuter
Pris: 40:-. Boka plats i receptionen.

Kör båt och navigera i Karlskronas skärgård i en riktig fartygssimulator.

Audioguide

Tid: 30 minuter
Pris: Ingår i entréavgiften

Audioguiderna finns på svenska, engelska, tyska och polska och passar för vuxna och barn över 10 år.

På egen hand

I museet finns frågor och svar om saker i våra utställningar. Vem i familjen vet mest?!

Vi har också en folder som vänder sig till barn i åldern 6-12 år med frågor och uppgifter att lösa under vandringen genom museet.

Dunders däck är museets aktivitetsrum för barn och dem med barnasinnet i behåll. Ligg i hängkoj, styr en robotbåt och testa din förmåga att gå på lina.

Flottans fartyg

Museifartygen Jarramas, Västervik och Bremön

Tid: 11.00-18.00 1 juni – 31 augusti
Pris: Ingår i entréavgiften.

Fartygen är öppna för egna besök hela sommaren. På minsveparen Bremön kan man se hur manskapet och officerarna levde och arbetade ombord under efterkrigstiden. Skeppsgossefartyget Jarramas och robotbåten Västervik är öppna att besöka på däck.

Robotbåten Västervik

Tid: 12.00 – 12.30
Pris: Ingår i entréavgiften.

Visningen av fartygets interiörer med gunrummet där fartygschefen på ubåten U137 förhördes är på svenska och passar bäst för vuxna. Den förbokas i museets reception eftersom antalet platser är begränsat.

Flottans fartyg från förr

Tid: 14.00 – 14.45 (svenska) och 15.00 – 15.45 (engelska)
Pris: Ingår i entréavgiften

Våra guider berättar om museets unika fartygsflotta och om hur vi bevarar fartygen för framtiden.

Slup & Barkasskjulet

Tid: 11.00-18.00 1 juni – 31 augusti
Pris: Ingår i entréavgiften.

Båtutställningen ”Flottans mindre båtar” är öppen hela sommaren. Passa även på att upplev den unika 1700-talsmiljön i byggnaden som uppfördes just för att vinterförvara flottans slupar, barkar och jiggar. Missa inte Karlskronas egen kungaslup.

Turer

Världsarvstur med repslagarbanan med rundtursbåten Spättan

Tid: 14.30 – 16.30 den 4 juni-31 augusti samt 11.45-14.00 den 1 juli-7 augusti
Pris: Vuxna 210:-, barn 10-18 år 50:-.

Turen tar 2 timmar och passar utmärkt både för barn och vuxna. Observera att det finns höga trappsteg och ojämn terräng. Boka biljetter i museets reception eller på Karlskrona turistbyrå. Antalet platser är begränsat. Alla över 18 år ska medföra giltig legitimation eller pass.

OBS! Avgångsplatsen är Fisktorget intill Scandic Hotel.

Etiketter: