Var finns Årets museum 2012?

Nu är det dags att skicka in förslag till Årets museum 2012, en utmärkelse som delas ut av Riksförbundet Sveriges museer i samarbete med Svenska ICOM (International Council of Museums). Priset delas ut för 16:e gången och syftar till att uppmärksamma det museum som bäst visat prov på nytänkande och samhällsförankrad verksamhet. Årets vinnare blev Flygvapenmuseum i Linköping.

Pressmeddelandet som pdf.

Prisutdelning– Vi vill uppmärksamma museum som arbetar innovativt med exempelvis samlingar, kommunikation, pedagogik eller med att dokumentera samtiden, säger Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges museer.

Årets museum 2011 blev Flygvapenmuseum i Linköping. Museet belönades för att de förverkligat sin vision om att sätta flygvapnet i ett brett kulturhistoriskt sammanhang. Förutom Flygvapenmuseum i Linköping var Stockholms medeltidsmuseum och MC Collection museum i Sollentuna nominerade till finalen. Priset, som är ett vandringspris, består av en glasskulptur designad av Bertil Vallien samt ett diplom. Vinnaren tillkännages på museernas vårmöte den 29 mars 2012 i Göteborg.

– Sveriges museer har 18 miljoner besökare varje år. Vi vill att ännu fler ska se museerna som en naturlig plats dit såväl gammal som ung söker sig för inspiration och nya kunskaper, säger Mats Persson.

Sista dagen att skicka in förslag till juryn är den 16 december 2011. Vem som helst kan föreslå sitt favoritmuseum till juryn, som består av representanter från Riksförbundet Sveriges museer, Svenska ICOM och allmänheten, för att få en bred samhällsförankring. Utifrån de inlämnade förslagen nominerar juryn tre slutkandidater.

Förslag till juryn skickas till: Ing-marie.munktell@gustavianum.uu.se
Se även: https://www.sverigesmuseer.se/om-sveriges-museer/arets-museum-2/

För mer information
Mats Persson, generalsekreterare Riksförbundet Sveriges museer, 0708-11 60 40, mats.persson@sverigesmuseer.se