Resenärerna

Drömmar om rikedom och kunskap. Eller ren och skär nyfikenhet. Det fanns många skäl att ge sig ut på havet på 1700-talet. Det var en resa fylld av faror, möten och konflikter. Resenärerna är en utställning om Swenska Ost-Indiska Compagniet.

Nyfikenhet, reslust och pengar. Vetenskap, seglingsintresse och giftermål. Det fanns vitt skilda skäl att ge sig ut i världen ombord på ett av Swenska Ost-Indiska Compagniets fartyg. Resenärerna är en utställning som utforskar livet ombord och möten mellan människor. Utställningen är uppbyggd som en resa där fartyget lägger till i olika hamnar på vägen till Kanton/Guangzhou i Kina.

Följ med till Cadiz, Kapstaden, Java, Kanton, St Helena och Ascension – en resa som tar åtminstone ett och ett halvt år tur och retur från Göteborg.

Med ombord finns superkargören, som står för pengarna. Här finns också kaptenen, som ofta råkar i konflikt med superkargören om makten. Här finns även skeppsläkare, skeppspräst, vetenskapsmän och besättningsmän – men också fripassagerare.

Det är en mångkulturell miljö, med flera nationaliteter utöver svenskarna, där man trängs med djur som ska bli deras mat. Det är fuktigt och mögligt, och temperaturen pendlar mellan kyla och hetta. En tummelplats för sjösjuka, skörbjugg och könssjukdomar, där fylleri och slagsmål är vanligt och dödligheten är hög.

Ändå valde många att trotsa de dåliga oddsen – för att uppfylla sina drömmar – om rikedom, äventyr eller upptäckten av nya djurarter. Följ med på resan du också, från 8 oktober på Sjöhistoriska museet!