ABB sponsrar Marinmuseums unika ubåtsprojekt

Ännu en stor aktör väljer nu att stötta Marinmuseums ubåtshall som invigs sommaren 2014. Den här gången är det ABB som bidrar ekonomiskt till museets unika satsning.

Marinmuseum i Karlskrona får ekonomiskt stöd av ytterligare ett internationellt företag. Genom  myndigheten Statens maritima museer där Marinmuseum ingår är det den här gången ABB som sponsrar museets ubåtsprojekt.
– Att ABB går in på det här sättet och stödjer vår verksamhet gör oss mycket glada. Det hjälper i stor grad till att förverkliga en museiattraktion i världsklass, säger Statens maritima museers överintendent Robert Olsson.

Pengarna ska gå till ubåtshallen innehållande kalla kriget-ubåten HMS Neptun och svenska flottans första ubåt Hajen 1.  En spektakulär museiattraktion med två ubåtar under tak och där framtida besökare ska kunna gå ombord HMS Neptun.
– Vi på ABB har genom våra kabelsystem en naturlig koppling till Marinmuseum och liknelserna är många; båda har tekniker som används under vatten, vi finns i Karlskrona och våra produkter och
tjänster baseras på lång historia men används i en framtidsorienterad och innovativ miljö, säger Alexander Kara, chef för ABB:s enhet High Voltage Cables i Karlskrona.

Enligt Robert Olsson visar intresset att satsningen har mycket goda förutsättning att gynna både Marinmuseum och besöksnäringen i Blekinge.
– När ett företag som ABB tror på det vi gör blir det en ordentlig kick för oss. Nu ska vi se till att detta blir ett riktigt häftigt besöksmål på en nationell och internationell arena, säger en glad Robert Olsson.

Mer information om Marinmuseums ubåtsprojekt.

Kontaktpersoner:
Richard Bauer, museichef Marinmuseum