Östersjöns vrakskatt görs tillgänglig med undervattensrobotar

Torrdykning med hjälp av undervattensrobotar gör det möjligt för en bred allmänhet att besöka de välbevarade fornlämningarna på havets botten.

Det är vinter. Året är 1709. I Dalarö hamn ligger ett lastfartyg, Anna Maria, infruset och väntar på att kunna segla vidare mot Portugal. Hon är fullastad med virke, järn och kopparplåt. Vaktmanskapet går iland för ett krogbesök och lämnar eldstaden obevakad. Plötsligt hör man ropen: ”Det brinner i hamnen!” Följ med på en resa 300 år bakåt i tiden! Med hjälp av en fjärrstyrd undervattenskamera kan du nu för första gången få se Anna Maria på riktigt nära håll samtidigt som marinarkeologer berättar om hennes spännande historia.

Vattnen runt Dalarö i Stockholm är sedan länge kända för sina många och välbevarade skeppsvrak.
De unika vraken har hittills varit en upplevelse förbehållen dykare. Men nu ska undervattensrobotar med kameror göra kulturarvet under ytan tillgängligt för fler. Sjöhistoriska museet, som är en del av Statens maritima museer genomför nu en serie torrdykningar med undervattensrobot (ROV). Syftet är att möjliggöra framtida torrdykningsturer och att hjälpa lokala entreprenörer med utveckling av den här typen av verksamhet. Testerna genomförs inom ramen för EU-projektet Shipwher och i samarbete med Haninge kommun.

Så funkar undervattensroboten:
KONTAKT:
För frågor rörande framtida torrdyksutfärder:
Pia Nelson Önfelt på Sweden by Nature
Telefon: 072-3020302