Finalisterna klara till Årets museum 2012

Kulturparken Småland i Växjö, Marinmuseum i Karlskrona och Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg är finalister i Årets museum 2012. Bakom utmärkelsen, som delas ut för sextonde gången, står Riksförbundet Sveriges museer och Svenska ICOM (International Council of Museums). Syftet är att uppmärksamma det museum som bäst visat prov på nytänkande och samhällsförankrad verksamhet.

Pressmeddelandet som pdf.

Årets museum 2012– Vi vill uppmärksamma museum som arbetar nytänkande med exempelvis samlingar, kommunikation, pedagogik eller med att dokumentera samtiden, säger Mats Persson, generalsekreterare på Riksförbundet Sveriges museer.

De saker som särskilt bedöms är nyhetsvärdet, genomslaget för museet och mervärdet för museisektorn. Juryn kommer nu att besöka de tre museerna för att titta närmare på verksamheten. Vinnaren tillkännages på Museernas Vårmöte den 29 mars 2012 i Göteborg. Priset, som är ett vandringspris, består av en glasskulptur designad av Bertil Vallien samt ett diplom. Förra året utsågs Flygvapenmuseum i Linköping till Årets museum 2011.

– Museerna har fått en allt aktivare roll som samhällsaktörer. De strävar efter att vara en viktig arena där människor kan diskutera och reflektera över demokratiska världen och kulturell tolerans ur olika aspekter, säger Mats Persson.

Vem som helst har kunnat föreslå sitt favoritmuseum till juryn som består av representanter från Riksförbundet Sveriges museer, Svenska ICOM, Norsk museumsförbund, samt från övriga kultursektorn.

Förra året hade Sveriges museer 18 miljoner besökare, knappt hälften av alla museibesök görs på ett centralmuseum. Riksförbundet Sveriges museer har totalt 180 medlemmar.

Finalister 2012
Kulturparken Småland i Växjö
Kulturparken Småland är en ny kulturarvsorganisation som bland annat driver Smålands museum, Kronobergsarkivet och Utvandrarnas hus i Växjö.

Marinmuseum i Karlskrona
Museet har anor från 1752 och är idag ett nationellt museum som tar upp ämnesområdets hela spännvidd.

Sjöfartsmuseet Akvariet i Göteborg
Sjöfartsmuseet utforskar livet under, ovan och vid vattenytan – i utställningar och program speglas havets livsformer och miljöer i relation till människan.

För mer information
Mats Persson, generalsekreterare Riksförbundet Sveriges museer, 070-811 60 40, mats.persson@sverigesmuseer.se

Ing-Marie Munktell ordförande i juryn och ledamot av styrelsen för Riksförbundet Sveriges museer, 070-425 05 47, Ing-Marie.Munktell@gustavianum.uu.se

Ulrica Grubbström, Svenska ICOM, 070-395 52 72, ulrica.grubbstrom@vbm.se