Fritidsbåtar med kulturhistoria k-märks

<div class="at-above-post addthis_tool" data-url="http://alltommuseer.se/2010/06/fritidsbatar-med-kulturhistoria-k-marks/"></div>Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 13 fritidsbåtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt intressant. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och...<!-- AddThis Advanced Settings above via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Advanced Settings below via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Advanced Settings generic via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Share Buttons above via filter on get_the_excerpt --><!-- AddThis Share Buttons below via filter on get_the_excerpt --><div class="at-below-post addthis_tool" data-url="http://alltommuseer.se/2010/06/fritidsbatar-med-kulturhistoria-k-marks/"></div><!-- AddThis Share Buttons generic via filter on get_the_excerpt -->

Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 13 fritidsbåtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt intressant. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Museet vill öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans kulturvärden. Syftet är att båtarna ska uppmärksammas och därigenom skapa bättre förutsättningar för dem att bevaras. K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dem. Sedan starten förra året har ett 30-tal båtar fått utmärkelsen k-märkt

– Bland de båtar som k-märks nu finns särskilt många segelbåtar, bland annat Yaramaz som var med vid Stockholmsolympiaden 1912 och den karaktäristiska ”Ljungströmaren” Anne. säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Under 1800-talet var fritidsbåtar främst ett nöje för överklassen. Under 1900-talet ökade intresset för båtägande och skärgårdsboende på fritiden. I folkhemmets Sverige, från 1950-talet, öppnades möjligheten för mängder av människor att skaffa sig en fritidsbåt. Antalet har sedan ständigt ökat och intresset för båtliv är mycket stort.

I juni 2010 har följande fritidsbåtar k-märkts:

Anzy

  • Ägare: Per-Oskar Carlsson, Grebbestad (Västra Götalands län)
  • Konstruktör: Einar och Carl-Erik Ohlson
  • Byggd: 1943, Carl-Erik Ohlson på Hjalmar Johanssons varv, Långedrag
  • Material: Trä (ek)

Denna entypskoster från 1943 har en intressant tillkomsthistoria som pionjär för sin typ. Dess långa ägarlängd berättar om ett båtliv där arbetare och verkmästare vid de stora västsvenska varven själva byggde och seglade sina båtar. Det kulturhistoriska värdet bibehålls tack vare nuvarande ägarens höga ambitionsnivå vid renoveringen – där utseendet från 1940-talet står i fokus. Segelbåten ”Anzy” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Carl Stuart

  • Ägare: Birger Lilja, Karlskrona (Blekinge län)
  • Konstruktör: Carl Gustaf Pettersson
  • Byggd: 1931, Rosättra varv, Norrtälje
  • Material: Trä (mahogny)

Motorbåten ”Carl Stuart” från 1931 är en välbevarad C G Pettersson-konstruktion. Båten har en intressant och väldokumenterad historia även i militär tjänst. Den har under de senaste 20 åren kunnat återställas till sitt ursprungliga utseende eftersom den till största delen varit så välbevarad. Motorbåten ”Carl Stuart” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Anne

  • Ägare: Karl-Erik Christersson, Huddinge (Stockholms län)
  • Konstruktör: Fredrik Ljungström
  • Byggd: 1949, varv på Orust enligt ansökan
  • Material: Trä (Afrikansk mahogny)

Segelbåten ”Anne” från 1949 är en av de sista konstruktioner som gjordes av Fredrik Ljungström. Dess unika utseende illustrerar en av landets mest innovativa båtkonstruktionsförsök. Den nuvarande ägaren har under de senaste drygt 30 åren underhållit båten på ett förtjänstfullt sätt. Segelbåten ”Anne” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Aura

  • Ägare: Niklas Ek, Stockholm (Stockholms län)
  • Konstruktör: Hjalmar Olsson
  • Byggd: 1939, Gösta Johanssons båtvarv, Kungsviken, Orust
  • Material: Trä (ek)

Segelbåten ”Aura” från 1939 är en välbevarad koster byggd på Orust. Bygget som gjordes av Gösta Johansson finns väldokumenterat och en komplett ägarlängd finns också. Underhållet utförs med väl beprövade metoder och den seglas längre sträckor varje sommar. Segelbåten ”Aura” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Trio

Ägare: Lars Nordling, Vaxholm (Stockholms län)
Konstruktör: Sven Abrahamsson
Byggd: 1928, Bröderna Nilssons varv, Nyköping
Material: Trä (mahogny)

Segelbåten ”Trio” från 1928 är fortfarande i ursprungligt skick samtidigt som den fortfarande används flitigt. Dess historia är väldokumenterad och den har under hela perioden tillhört samma familj. Trios skick är mycket gott och den underhålls förebildligt. Segelbåten ”Trio” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Gran Turismo II

  • Ägare: Ulf Lindén, Piteå (Norrbottens län)
  • Konstruktör: Stig Tiedemann
  • Byggd: 1963, Rosättra varv, Norrtälje
  • Material: Trä (mahogny)

Motorbåten ”Gran Turismo II” från 1963 är en Tiedemannkryssare byggd på Rosättra varv. Den är i ursprungligt skick, där endast få detaljer kompletterats för att återge båten sitt ursprungliga utseende. Historien om hur båten använts är också väldokumenterad. Motorbåten ”Gran Turismo II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Geishan

  • Ägare: Göran Gärberg, Uddevalla (Västra Götalands län)
  • Konstruktör: Troligen Tore Herlin eller Axel Nyman (enligt ägaren)
  • Byggd: 1912, Liedbergs Varfs & Transport AB, Lidingö
  • Material: Trä (Furu)

Segelbåten ”Geishan” från 1912 är en av landets äldsta segelbåtar. Den är mycket välbevarad och har en innehållsrik historik både kring ägare och hur båten använts. Denna för västkusten traditionella koster är ovanligt nog byggd på Lidingö på ostkusten. Sättet som nuvarande ägaren underhåller båten på gör att den bibehåller sitt kulturhistoriska värde – samtidigt som den fortfarande används. Segelbåten ”Geishan” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Archimedes passbåt

  • Ägare: Hans Bovin, Forsa (Gävleborgs län)
  • Konstruktör: AB Archimedes
  • Byggd: 1935, Svens Forslund, Fagerfall, Bjuråker
  • Material: Trä (ek)

Denna välbevarade passbåt, från 1935 har använts och underhållit på ett förtjänstfullt sätt. Båten köptes ny av nuvarande ägarens far och har en intressant historik då den följt familjens flyttar i landet. Omsorgen att hålla sig till båtens ursprungliga utseende har bland annat karaktäriserat den senaste upprustningen. Motorbåten kallad ”Archimedes passbåt” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Yaramaz

  • Ägare: Lars Hagbarth, Uppsala (Uppsala län)
  • Konstruktör: Henning Haglind
  • Byggd: Stockholms Båtbyggeri AB, Neglinge
  • Material: Trä (mahogny)

Segelbåten ”Yaramaz” från 1912 har en unik historia. Konstruerad och byggd som lottbåt – och för deltagande i de olympiska spelen. Namngiven tack vare en ägare som var turkisk diplomat och fortfarande i gott skick. Fortfarande idag används båten varje sommar numera främst familjeseglingar. Segelbåten ”Yaramaz” har k-märkts, eftersom den anses vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Bröderna Tells campingbåt

  • Ägare: Kjell Olsson, Siljansnäs (Dalarnas län)
  • Konstruktör: Bröderna Tell, Tällberg
  • Byggd: 1952/53, Bröderna Tell, Tällberg
  • Material: Trä (furu)

Kombinationen av en båt i ett helt autentiskt skick och som samtidigt har en väldokumenterad familjenära historia kopplad till den nuvarande ägaren och hans föräldrar, är mycket intressant. Båtbygget i Tällberg berättar dessutom en maritim historia om både båtlivet på Siljan i synnerhet och insjöar i allmänhet. Denna campingbåt tillverkad hos Bröderna Tell har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt synnerligen värdefull.

Florida

  • Ägare: Per Lundbladh, Nättraby (Blekinge län)
  • Konstruktör: Harry Becker
  • Byggd: 1962, Gamleby Yachtvarv, Västervik
  • Material: Trä (mahogny)

Motorkryssaren ”Florida” från 1962 byggdes som prototyp för en ny båtmodell vid Gamleby Yachtvarv. Både bygget och ägarlängden är väldokumenterad. Vad gäller underhållet idag så är den nuvarande ägaren föredömligt hänsynsfull. Motorbåten ”Florida” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Looping II

  • Ägare: Ulf Lindén, Piteå, (Norrbottens län)
  • Konstruktör: IW-varvet
  • Byggd: 1961, IW-varvet, Orust
  • Material: Glasfiberarmerad plast

Motorbåten ”Looping II” från 1961 är i samma skick som den var då den var ny, främst eftersom den varit undanställd i drygt 40 år. Båten är av en modell som byggdes i serie, men just detta exemplar specialbeställdes för att klara den särskilt kraftfulla motorn. Motorbåten ”Looping II” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Sweet Sue

  • Ägare: Bengt Wåhlin, Långshyttan (Dalarnas län)
  • Konstruktör: Richard C Cole
  • Byggd: 1958, Botved Boats, Vordingsborg, Danmark
  • Material: Plywood/plast

Denna välbevarade motorbåt från 1958 kan anses främmande i Sverige, eftersom den är byggd i Danmark och har sin historia i USA. Samtidigt har den stor relevans här i landet, eftersom båtar av märket Coronet blev populära och allmänna även här. Den aktuella båten har dessutom en väldokumenterad historia. Motorbåten ”Sweet Sue” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt värdefull.

Sanna

  • Ägare: Richard Schultzberg, Sigtuna (Stockholms län)
  • Konstruktör: C G Pettersson
  • Byggd: 1948
  • Material: Trä (mahogny)

Motorbåten ”Sanna” från 1947 är en av C G Petterssons senare konstruktioner, där ett äldre formspråk förenats med nya linjer. Den har en väldokumenterad ägarlängd och har av nuvarande ägare återställts till ett skick som ny. Motorbåten ”Sanna” har k-märkts, eftersom den bedömts vara kulturhistoriskt mycket värdefull.

Här hittar du listan över samtliga k-märkta fritidsbåtar!