Höstlov på Vasamuseet

Var med och gräv ut Vasa på nytt, fantisera om livet ombord och prova på att byta en bult. Höstlov på Vasamuseet 26/10 – 3/11.

Saker från havets botten. 7 år och uppåt

Hitta sakerna från Vasa igen! I havets djup kan saker ligga orörda i hundratals år. Vasa låg 333 år på havsbotten. Runtom och i skeppet fanns tusentals fynd.
Var med och gräv ut Vasa på nytt i vår ”marinarkeologivägg”. Däri gömmer sig spännande saker, som berättar om en tid för länge sedan.

Familjevisning för barn från 7 år och uppåt. Alla dagar 26/10-3/11
Varar cirka 45 minuter

Livet ombord på Vasa. 4-10 år

Det känns nästan som om man var ombord! Över 400 människor skulle segla ut med Vasa på det vida havet. Tänk om skeppet hade fotsatt sin färd. Hur hade det varit att leva ombord? I skenet av lyktan sätts fantasin i rörelse.

Familjevisning för barn 4-10 år. Alla dagar 26/10-3/11
Varar cirka 45 minuter

Höstlovsspecial: Hur byter man en bult? För alla åldrar

Just nu byter vi ut 5500 gamla rostiga bultar i Vasa. Under höstlovet träffar du våra timmermän som berättar och visar hur det går till.
Prova att själv byta en bult med hjälp av specialverktyg på en liten modell.

För alla åldrar. Måndag till fredag 28/10-1/11.
Drop in klockan 14-16, nere på plan 2 alldeles intill skeppet.