Vasamuseet nyöppnar efter sex veckors stängning

Efter sex stängda veckor nyöppnar Vasamuseet för besökare. Onsdag 1 maj slås portarna åter upp till världens mest besökta maritima museum.

– Det känns bra att nyöppna lagom till högsäsongen då vi väntar oss stora mängder besökare, säger museichef Marika Hedin.

I september 2011 togs det första spadtaget för Vasamuseets utbyggnad, som bland annat rymmer en ny entré och butik. Under våren har museet varit stängt för byggets slutetapp, men i morgon 1 maj öppnar museet åter för besökare.

– Det har varit sex intensiva veckor. För ett museum som är öppet under nästan alla årets dagar känns det ovant att hålla stängt, säger Marika Hedin.

Under stängningen har en rad arbeten pågått bakom kulisserna, för att bevara skeppet och säkerställa Vasamuseet som ett besöksmål i världsklass. Museets personal har passat på att städa Vasa och några skulpturer som under en tid legat i museets magasin har åter monterats på skeppet.

– Vasa är ett pussel som aldrig blir färdigt, ett ständigt pågående projekt, säger Magnus Olofsson, chef för Skeppsenheten vid museet.

Dessutom har man passat på att omarbeta en av museets populäraste utställningar, ”Livet ombord”. Museets konservatorer har i utställningen sett över samtliga föremål som nu lyfts fram bättre i nya montrar med större tillgänglighet.

Arbetet med att förbättra museet kommer fortsätta även efter nyöppnandet. Senare i år får vi bland annat se en ny matsäckshörna, en renoverad restaurang och en ny utställningshall.

– Det blir ett spännande år med massor av nyheter, säger Marika Hedin. Välkommen tillbaka!

Mer pressbilder: www.vasamuseet.se/bilder

Mer information: