Sandvik och Vasamuseet finalister i Swedish Arts and Business Awards 2011

Sandvik och Vasamuseet finalister i Swedish Arts and Business Awards 2011Under måndagen tillkännagavs att Sandvik Materials Technology och Vasamuseets forskning- & utvecklingssamarbete kring Vasas bultbyte har kvalificerat sig för finalen i Kultur och Näringslivs Swedish Arts and Business Awards 2011.

Samarbetet, som vuxit fram ur en diskussion rörande vilket material som bäst skulle kunna ersätta de bultar som långsamt vittrade sönder i Vasa, är ett av tre finalistbidrag i tävlingen som syftar till att främja ett närmare samarbete mellan kultur och näringsliv. Vinnaren kommer att presenteras vid en prisutdelningsceremoni i Göteborg den 22 mars.

– Vi är glada över att samarbetet blivit uppmärksammat. Det är roligt när man hittar ett projekt som är så värdefullt för bägge parter. För Vasamuseet är bevarandearbetet en ständig utmaning. Med Sandviks hjälp har vi kommit en bit på väg mot målet, att bevara Vasa i över 1 000 år, säger Marika Hedin, chef för Vasamuseet, som får medhåll av Jonas Gustavsson, VD Sandvik Materials Technology:

– Det här var ett mycket glädjande besked. Vi har hela tiden tyckt att vårt samarbete med Vasamuseet varit något utöver det vanliga, och att få det bekräftat i form av en finalplats i Swedish Arts and Business Awards känns fantastiskt.

Att samarbetet varit så framgångsrikt beror, enligt Sandvik Materials Technologys forskningsdirektör Olle Wijk, mycket på att parterna, de ytliga skillnaderna till trots, uppvisar stora likheter, inte minst i hur man ser till möjligheterna snarare än problemen:

– Det finns inte något motsatsförhållande mellan världsledande forskning inom metallurgi och kultur. Allt som krävs är öppna sinnen och viljan att se bortom de traditionella lösningarna för att hitta samarbetsmöjligheterna; i vårt fall ledde det fram till världens kanske mest exklusiva testanläggning för avancerade material.

Såväl Vasamuseet som Sandvik ser med spänd förväntan fram emot den 22 mars.

– Vi känner en försiktig optimism inför finalen i Göteborg, men oavsett utgången är jag mycket stolt över såväl finalplatsen som vårt samarbete med Vasamuseet, avslutar Jonas Gustavsson.

Juryns motivering till nomineringen:

”Projektet ger ett utmärkt exempel på kombinationen mellan gårdagens tekniska spetskompetens och dagens. Ett unikt långsiktigt samarbete mellan ett av Sveriges mest anrika verkstadsföretag och Sveriges kulturhistoriska nationalskatt.” (Källa: Kultur och Näringsliv)

Kontaktpersoner Vasamuseet:

Mathias Andersson, Head of Marketing, Vasa Museum