Tekniken laddar djurens kroppar med rörelse och ljus,

Magiska robotdjur intar Naturhistoriska riksmuseet

Ny utställning öppnar den 13 december.

Den populära utställningen Robotzoo, som har turnerat världen runt, kommer nu till Naturhistoriska riksmuseet. Utställningen har skapats för att på ett spännande och visuellt sätt visa barn hur djurens kroppar och muskulatur är uppbyggda och fungerar.

När dinosaurierna i Jurassic Park böjer sina halsar för att fånga bytet på marken, är det en invecklad robotkonstruktion som skapar illusionen. Greg Bear, som tidigare var robotkonstruktör i Hollywood, drömde om att använda samma teknik för att visualisera hur olika djurs inre organ och rörelsemönster fungerar. Resultatet är en magisk upplevelse där allt rör sig, låter och blinkar där vi besökare får chansen att se hur djuren fungerar under huden.

Utställningen pågår 13 dec – 12 februari 2012.

Mer information och kontakt

Ladda hem hela pressmeddelandetPDF

Press- och marknadsansvarig:
Helene Andersen
helene.andersen@nrm.se

Projektledare:
Michael Svensson
michael.svensson@nrm.se

Pressbilder
Klicka på bilden för att hämta se/ladda hem större version. Vid användning av bilderna ska Naturhistoriska riksmuseets och fotografens namn alltid anges.