Marinmuseums samlingar – nu på nätet

Nu kan du besöka Marinmuseum samlingar var du än befinner dig – via den nya sökfunktionen på nätet.

I dagarna lanserade Marinmuseum sin nya sökfunktion på hemsidan. Där kan vem som helst botanisera i museets samlingar bland mängder av bilder, föremål och ritningar.

Från fartyg till uniformsdetaljer

I samlingarna på nätet finns för närvarande 2 300 föremål och 20 000 bilder. Ett antal som ökar hela tiden.

– Vi fyller på kontinuerligt och jobbar hela tiden med att lägga in nya objekt i databasen. Totalt har vi cirka 55 000 föremål insamlade och med tiden ska alla bli tillgängliga, berättar Johan Löfgren som är föremålsintendent på museet.

Bland föremål och bilder finns allt från museets fartyg och modeller till mindre saker som uniformsdetaljer och verktyg. Men det är också ritningar från af Champans tid, liksom fotografier från 1800-talet och framåt.

Bloggar från samlingarna

Johan Löfgren driver också bloggen ”Sakletaren” där han berättar om de föremål som finns i museets samlingar. Bloggen är ett komplement för de som vill läsa lite mer om vad som finns i museets gömmor.

– Jag skriver om de saker som jag stöter på i mitt jobb och sätter in dessa i sitt sammanhang. Det är inte alltid så lätt, men väldigt kul, säger han.

För alla

Syftet med att lägga ut samlingarna på nätet är att det ska bli lättare för vem som helst att ta del av museets historiska föremål och dokument.

– Samlingssöket ska kunna användas av forskare, studenter eller av den som bara är lite nyfiken på vad som finns, förklarar Johan Löfgren.