Fritidsbåtar från hela landet k-märkta av Sjöhistoriska

Sjöhistoriska museet k-märker nu ytterligare 11 fritidsbåtar. Genom k-märkningen vill Sjöhistoriska öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden.

K-märkningen är ett sätt att uppmärksamma och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt och därmed klassas som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha sjösatts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

– Vi ser den här gången fler segelbåtar än motorbåtar och flera ganska små ungdomsbåtar som Stjärnbåten Gudingen, Andungen Amanda eller långedragsjullen Anna. Här finns specialritade Beguine men även Vindö 30:an Malou. Bland motorbåtarna finns å ena sidan den stora salongskryssaren Albertina men även sportbåten Glasspar G3 med plastskrov. Det är tydligt att många äldre båtar finns i Stockholmstrakten men vi har en geografisk spridning från Västra Götaland i söder till Jämtland i norr, säger Fredrik Blomqvist intendent på Sjöhistoriska museet.

På vårens båtmässor i Stockholm och Göteborg delas k-märkningsintygen ut till ägarna och Sjöhistoriskas första temakväll för året, den 1 februari, kommer helt att ägnas åt museets k-märkning av fritidsbåtar. Sedan starten 2009 har fler än 50 fritidsbåtar blivit k-märkta.

Läs mer om de nya k-märkta båtarna.

Etiketter: