Pride – en succé för Sjöhistoriska

Årets upplaga av Pridefestivalen var den första med Pride Park vid Sjöhistoriska museet. Och det var kärlek direkt.

– Samarbetet med Stockholm Pride är otroligt kul och har fungerat utmärkt. Det har varit en fantastisk vecka med museet fyllt av underbara besökare. Med nya intryck och idéer blickar vi nu mot nästa års festival. Själv ska jag försöka skaffa vigselrätt, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Under Pridefestivalen har museet haft utställning och visningar på temat makt och normer och besökarna har själva fått leka med hierarkier genom att plocka ihop och prova uniformer. Tillsammans med Pride Kids har Sjöhistoriska anordnat populära aktiviteter för barn och familjer. Många har också sett museets ordinarie utställningar. Sammanlagt besökte nästan 9000 personer Sjöhistoriskas huvudbyggnad under Prideveckan.

– Festivalen gav oss många nya besökare. Jag hoppas att de kände sig hemma på museet, att de blev nyfikna på våra ämnen och att vi får se dem här snart igen, säger Hans-Lennart Ohlsson.

Etiketter: