Fira med flaggor och frukost på Sjöhistoriska den 6 juni

Nationaldagsfirandet inleds även i år med flaggotta vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Klockan 08.00 den 6 juni hissar ordföranden i Pride Stockholm, Pär Wiktorsson, flaggan med stöd av Riksdagens talman Per Westerberg. Sedan blir det frukostbuffé i Café i Lä och picknick i gräset vid vackra Djurgårdsbrunnsviken.

– Nationsflaggan har sitt historiska ursprung till sjöss så en flaggotta passar utmärkt på Sjöhistoriska museet. Den svenska flaggan och dess historia missbrukas konsekvent av olika rasistiska och främlingsfientliga grupper, men med ett evenemang som det här kan vi berätta den riktiga historien och ta flaggan tillbaka. Att folk startar sitt nationaldagsfirande med frukostpicknick hos oss har redan blivit en fin tradition, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Fri entré!

Sjöhistoriskas Sjömansklubb (5-12 år) firar dessutom ombord på isbrytaren Sankt Erik, vid Vasamuseet. Här blir det flagghissning och saftkalas klockan 11. Och möjlighet att samla stämplar i sin sjöfartsbok. Välkommen ombord!

Karin Fredriksson, programansvarig, Sjöhistoriska museet, www.sjohistoriska.se
Tel: 08-519 549 18, e-post: karin.fredriksson@maritima.se