Följ med Sjöhistoriska på polarexpedition

Nord- och Sydpolen har lockat till många farliga upptäcktsresor genom tiderna. Idag är de viktiga platser för forskning inom flera vetenskapliga discipliner – astronomi, geologi, biologi, oceanografi och klimatologi. Inför Världsvattendagen den 22 mars öppnar utställningen Alla tiders poler på Sjöhistoriska museet.

I den lekfulla utställningen får besökarna följa med isbrytaren Oden till Arktis istäckta hav och till den stora kontinenten Antarktis. Svårtillgängliga platser med extrema klimatförhållanden.
– Tidigare har museet berättat om de historiska upptäcktsresorna. Nu kan vi visa vilken roll dessa områden har idag och berätta om aktuella forskningsprojekt, om hur forskarna lever och arbetar och om hur de kommer dit, säger Johan Gustafsson utställningsproducent på Sjöhistoriska museet.

Utställningen är producerad av Tekniken Hus i Luleå och är uppbyggd kring en rad interaktiva delar. Bland annat finns ett islaboratorium där det går att testa hur det är att arbeta i kylan och en station med autentiska delar från Ice Cube – det som ska bli världens största teleskop, gjort av en kubikkilometer is.
– Det här är en utställning som fokuserar på kunskap, på att testa och upptäcka själv och den ger säkert både barn och vuxna aha-upplevelser. Den handlar också om vad forskning är och om hur kunskap blir till, säger Johan Gustafsson.

En central del i utställningen är fartyget Oden. Hon är en kraftfull isbrytare och dessutom en viktig forskningsplattform. Oden har gjort ett 20-tal polarresor och var det första icke atomdrivna fartyget att nå Nordpolen. Sjöhistoriskas egna isbrytare Sankt Erik, som var Sveriges första, firar 100-årsjubileum i år.
– Det blir en fin koppling i att parallellt med vårt historiska fartyg kunna lyfta fram en modern isbrytare, säger Johan Gustafsson.
Isbrytaren Sankt Erik ligger förtöjd med de andra museifartygen utanför Vasamuseet på Galärvarvet och i sommar kommer hon att firas med en rad speciella evenemang.

Sjöhistoriska, som är en del av Statens maritima museer, var bland de första museerna i världen att miljöcertifieras enligt ISO 14001 och arbetar kontinuerligt med miljö- och hållbarhet.
– Polarforskningen är väldigt aktuell inte minst när det gäller klimatfrågor och Alla tiders poler ser vi som ett utmärkt sätt att skapa intresse och sprida kunskap, säger Johan Gustafsson.
Den 22 mars är utställningen i centrum när Sjöhistoriska uppmärksammar Världsvattendagen. Men temat tas också upp i museets nya skaparverkstad och dessutom bjuds dagens hundra första besökare på ekologisk fika.

Även under påsklovet blir det aktiviteter med utgångspunkt i utställningen och besökarna får följa med på polaräventyr bland isbrytare och pingviner.

Alla tiders poler är producerad av Teknikens Hus i samarbete med Svenska nationella kommittén för det internationella polaråret, Vetenskapsrådet, ”House of Sweden” i Washington DC USA och Länsstyrelsen Norrbotten. Utställningen visas på Sjöhistoriska museet till 2016.

För dagsaktuellt program, se kalendern.

Johan Gustafsson, utställningsproducent, Sjöhistoriska museet
johan.gustafsson@maritima.se │ 08-519 548 36