Det händer på Naturhistoriska riksmuseet i juli

Att skapa gröna oaser mitt i stan, hur gör man? I sommar tar vi ett samlat grepp om stadsodling och börjar på egen gata – vår innergård. Här kommer besökarna kunna njuta av ätbar grönska och få inspiration till egna odlingar. Experter finns på plats varje dag för att dela med sig av sin kunskap.

Under resten av året får våra besökare gå två gånger på samma biljett. En chans för alla att uppleva hela vårt museum!

Odla staden
I sommar välkomnar vi alla till vår gröna och prunkande innergård som nu fått nytt liv. Här kommer man kunna njuta av ätbar grönska och lära sig om hur man själv kommer igång med sin odling, på balkongen eller i kvarteret.

Odla staden är en utställning om stadsodling där experter ger sina bästa råd till stora och små odlare. Hur hittar man bra mark att odla på, var får man egentligen odla och vad är bäst att så? Varje dag mellan klockan 12 och 16 kommer man kunna ställa frågor till våra stadsodlingsexperter. För de yngsta besökarna finns roliga aktiviteter som att bygga eget humlebo, maskhotell eller vika fröpåsar.

När: 23/6- 17/8
Aktiviteter: Varje dag kl. 12-16

Guidade visningar
Hela juli visar vi en vald utställning varje lördag och söndag. Vi kommer bland annat att visa Den mänskliga resan, där man får lära sig om allas vår historia och Polartrakterna som visar polernas fascinerande djur och växter. Våra guider visar utställningarna på ett lättöverskådligt sätt och svarar på frågor som väcks.
Visningarna ingår i utställningsbiljetten.

När: Kl.12, 13 och 14 (Kl. 14 endast engelsk visning)
Varje lördag och söndag i juli

Landskapsguider i app
Under utflykter i sommar erbjuder museet guidade visningar, alla tider på dygnet. Vi kommer att finnas tillgängliga i mobilen med kultur- och naturhistorisk fakta kopplade till åtta populära besöksmål runt Stockholm.

Det är via mobilappen OnSpotStory som vi bjuder på kunskap. De åtta olika guiderna är samlade under namnet Berättelser i landskapet och inkluderar besöksmål som Svindersvik, Stora Nyckelviken, Bogesunds slott, Hågelby Gård och Steninge slott. Guiderna berättar i text och bild om platsernas byggnader, djur och växter och visar på kopplingar mellan människa och natur.

Guiderna är ett samarbete med Stockholms läns museum.

Gå två gånger med samma biljett
Med start nu i sommar och året ut får man gå två gånger på samma biljett. Att se naturens mångfald i tio utställningar och uppleva Cosmonova tar sin tid, och hann man inte med allt under sitt senaste besök så får man chansen igen. Under det andra besöket får man även se en film på Cosmonova för 50 kr.

Gäller mot uppvisande av biljett.

Aktuellt på Cosmonova
Djurliv på Borneo, gigantiska oväder på solsystemets planeter, en djupdykning bland färgstarka korallrev eller resor tillbaka i tiden. På Cosmonova upplever du allt detta på nära håll i världens största filmformat och med en ljudupplevelse utöver det vanliga!

I juli kan du se följande filmer på Cosmonova:
Astronomi X2, Born to be wild, En resa bland korallreven, Istidens jättar, Sea Rex 3D och Universums hemligheter.

För ytterligare information och bilder, kontakta:
Caroline Borgudd, marknadskommunikatör
Telefon: 08-519 540 12/ 0701-82 40 13