Upplev Sveriges rovfåglar på Naturhistoriska riksmuseet

Möt luftens stolta jägare! Den 14 april bjuder Naturhistoriska riksmuseet in till att uppleva rovfåglarnas värld på nära håll i utställningen Kroknäbbarnas tid med fotografier av Patrik Olofsson.

Möt överlevarna med den brokiga historien som nu är på väg tillbaka.

Snabba, kraftfulla och mytomspunna är det få djur har fascinerat så som rovfåglarna. En brokig historia till trots; från att ha varit förföljda av oss människor till att drabbas hårt av 1950-60 talets miljögifter, är de nu på väg tillbaka tack vare engagemang och många räddningsprojekt.

– Rovfåglarnas historia är även en berättelse om attitydförändringar, säger utställningens fotograf Patrik Olofsson. Deras situation kan vara ett mått på hur vår natur mår i övrigt. Därmed är rovfåglarna även viktiga som symboler för svensk naturvård.

Rovfåglar är riktiga överlevare. Deras anpassningsförmåga gör att de lärt sig leva tätt inpå oss människor då deras livsmiljöer försvinner, och deras många finslipade förmågor gör de överlägsna sina bytesdjur. Bland rovfåglarna hittar vi pilgrimsfalken som är världens snabbaste varelse.

Den 14 april öppnar Naturhistoriska riksmuseet dörrarna till rovfåglarnas fascinerande värld i utställningen Kroknäbbarnas tid. Patrik Olofsson har följt våra 17 rovfåglar och flera av Sveriges ugglor och dokumenterat deras liv i bilder.

– Att få tillbringa vardagen med dessa fåglar som har djurvärldens mest slipade sinnen har varit ett privilegium, säger Patrik Olofsson. Oavsett om det gäller duvhökens dunkla skog, kärrhöken över sitt vasshav eller pilgrimsfalkens hisnande jakt genom lufthavet. Min förhoppning är att öka intresset och kunskapen om våra rovfåglar och deras historia.

Kroknäbbarnas tid omfattar fotografier, film och föremål som berättar om rovfåglarnas liv i med och motgång. Den ger även inblick i ämnet miljögifter och Naturhistoriska riksmuseets forskning.

Det är en utställning för hela familjen som visar en spännande värld vi sällan ser på nära håll.

Fakta
Utställningen pågår 14 april 2014 till 11 januari 2015 på Naturhistoriska riksmuseet, Frescativägen 40, Stockholm.

Utställningen är producerad av Regionmuseet Kristianstad, 2013 i samarbete med Patrik Olofsson.