Nordiska museet firar 140 år av utställningar

En dag av firande på Nordiska museet

Den 24 oktober 1873 öppnade Nordiska museets första utställning för publik. Då hette museet Skandinavisk-etnografiska samlingen och låg på Drottninggatan 71 A på Norrmalm i Stockholm. 140 år har gått sedan dess och lördag 26 oktober 2013 firas jubileet på Nordiska museet på Djurgården med en heldag tillägnad publiken och utställningarna. Museet är öppet klockan 10 till 19 med fri entré hela dagen. De 140 första besökarna bjuds på tårta och både restaurangen och museibutiken har erbjudanden på 140-temat.

Besökarna har möjlighet att träffa kunniga intendenter och konservatorer som ger introduktioner till många av utställningarna. Passa på att ställa frågor och lära mer om ämnen som exempelvis:
Från överdåd till enkelhet i utställningen Dukade bord.
Om påverkan – hur vi klätt och klär oss.
Om hur kvinnors friluftsliv och friluftskläder 1880–1940 bidrog till kvinnlig frigörelse.
Från finrum till spånplatta i Möblerade rum.
Ängrar och mal – hur håller man dessa skadedjur i schack?
Om ränderna omkring oss i nyöppnade utställningen Ränder, rytm, riktning.

Pedagogerna tar med besökarna på spännande visningar i museet:

Pedagogens favoriter är en  vandring i utställningarna bland unika föremål med spännande berättelser om allt från vardagens städredskap till frieriets ädla konst.

I museets okända vrår
 är en guidad tur för hela familjen längs vindlande trappor och handlar om storsamlaren Hazelius visioner för den plats där föremål skulle visas.

Årstafrun firar och festar är en interaktiv familjevisning om hur Märta Helena Reenstierna firade namnsdag och ordnade slåtterfest. Helt i dagens kalasanda.

På eftermiddagen bjuder storbandet Air Mail Big Band upp till tre timmar av tedans i stora hallen.

Hela kalasprogrammet finns här

Hur det började

Museets grundare Artur Hazelius (1833 – 1901) ville fånga publikens intresse genom att väcka känslor och inlevelse. Och han lyckades. Allehanda för folket skrev i januari 1874: ”Män och kvinnor stå och sitta der så lifslefvande, att man är färdig att tilltala dem”. Här visades nämligen inte enbart föremål i montrar, utan många föremål var inplacerade i stuginteriörer som byggts upp i museets stora sal. Dessutom tillsammans med dockor i naturlig storlek – klädda i folkliga dräkter och uppställda så att de agerade. Det besökaren fick se var dramatiserade iscensättningar av händelser ur allmogens liv.

År 1873 var museets öppettider måndag till fredag samt söndag kl 13-15. Entréavgiften var 50 öre för vuxna och 25 för barn. Den första dagen hade museet 46 besökare. Efter en vecka hade det besökts av 413 personer. Ett drygt år senare, den 31 december 1874, var den totala besökssiffran uppe i 22 222.

Läs mer om hur det började här