Höstlov på Naturhistoriska riksmuseet

Upplev naturen inomhus när det urrigt ute. Gör en djupdykning i våra utställningar med guidade visningar och höstpyssla i vår skaparverkstad! Missa inte det spännande föredraget om känslornas kemi med Ulf Ellervik.

Guidade familjevisningar
Följ med till tidernas begynnelse, upptäck livet i haven, nordpolens och sydpolens isar och förstås Sveriges vackra natur. En guidad visning ger en överblick av utställningen och visar det bästa av det mesta.

Varje dag under höstlovet, från lördagen den 26 oktober till söndagen den 3 november, visar våra duktiga biologi-guider två utvalda utställningar klockan 12.00, 13.00 och 14.00. Visningen ingår i utställningsbiljetten och passar nyfikna i alla åldrar.

När: Varje dag på höstlovet (26/10 – 3/11), klockan 12.00, 13.00 och 14.00
Plats: Samling vid informationen i entréhallen.
Pris: Ingår i utställningsbiljetten

Skaparverkstaden har öppet varje dag på höstlovet
Höstlovspyssla i vår kreativa verkstad! Här kan barn (och deras föräldrar) skapa med lera, papper, vattenfärger, glitter, piprensare och paljetter. Hämta idéer från museets utställningar och filmerna på Cosmonova. Personal från museet finns på plats och hjälper dig till rätta.

När: Varje dag på höstlovet (26/10 – 3/11), mellan 12.00 och 16.00
Plats: Skaparverkstaden på nedre plan
Pris: 30 kronor per barn

Föredrag: Njutning – kärlek, känslor och kemi
Allt det vi njuter av handlar om kemi – på ett eller annat vis. Denna föreläsning handlar om njutningens kemi, rikt illustrerat med moderna molekyler och klassisk konst. Med Ulf Ellervik, professor i bioorganisk kemi vid Lunds universitet.

När: Söndag, 27 oktober, klockan 15.00
Pris: 100 kronor (vuxen) Gratis för barn upp till 18 år.

För fullständigt program se: www.nrm.se

För ytterligare information och bilder, kontakta gärna:
Catrin Rising, pressansvarig Naturhistoriska riksmuseet
catrin.rising@nrm.se