Korvfestivalen 9-10 februari på Nordiska museet

En festival för alla korventusiaster

45 utställare tar plats i Nordiska museets stora hall för att visa upp och sälja sina produkter. Korvmakeri är ett hantverk, som kräver stor skicklighet och utvecklad känsla för smak och kvalitet. På Korvfestivalen ryms hantverkskorvar, historiska korvar, lyxkorvar, vardagskorvar, korvredskap och korvtillbehör.

– Vi vill ge alla korvälskare en riktig högtidsstund. Korven har äntligen fått komma in i finrummet och det ska vi fira ordentligt, säger Christina Möller, preses i Korvakademien och tillika korvfestivalgeneral.

Matnyttigt scenprogram

Från scenen presenterar Jan Scherman och Ulf Elfving, båda ledamöter i Korvakademien, ett innehållsrikt program med bland annat:

Korvdueller mellan kända kockar.

Årets korvprofil presenteras.

Korvakademiens ungdomspris delas ut.

Musikunderhållning med Isterbandet.

Jens Dolk tipsar om lämpliga drycker till korv.

Magdalena Ribbing lär ut korvetikett.

Kristofer Franzén, en av Sveriges nya korvprofiler, visar hur korven ska stoppas.

Nordiska museets intendenter presenterar korven i ett kulturhistoriskt sammanhang och bjuder på korv gjord efter recept i Märta Stures hushållsbok från 1739.

Den som vågar kan testa Harakiri, världens starkaste korv, som blivit mycket omtalad. Inte minst sedan den serverades på efterfesten till Nobelbanketten i december.

Martin Wande berättar om sin nyskapande trekantskorv från TV-succén Uppfinnarna.

Presentation av det Gör-din-egen-korv-kit som vann innovationsklassen vid chark-SM nyligen.

Besökarna kan provsmaka och se hur det går till att att göra korv. Den som fylls av korvinspiration kan även dikta en korvlimerick.

Hela festivalprogrammet hittar du här

Korvakademien lyfter korven

Akademien för de Sköna Korvarna, i dagligt tal kallad Korvakademien, bildades 1991 och är en ideell sammanslutning med syfte att höja korvens anseende i samhället, stärka korvens roll i vår matkultur och utöka sortimentet av god korv. Kultur, matglädje, hantverk och kvalitet är ledord för Korvakademiens arbete. Lagom till festivalen släpper Korvakademien boken Korvglädje, som innehåller berättelser, korvkunskap och recept från akademiens tolv korvkunniga ledamöter.

Maten på Nordiska museet

Nordiska museet är en skattkammare för alla matintresserade. Dukade bord öppnade på Nordiska museet 1955 och är troligtvis den äldsta utställningen i Sverige som fortfarande visas. Utställningen berättar om mat och dryck och om seder och bruk i samband med måltider. Den spänner över fem sekler, från 1500-talet till omkring 1950 och utställningen är fortfarande mycket omtyckt av museets besökare. Museets bibliotek har femton hyllmeter böcker med mathistoria från fem århundraden och som matkulturhistorisk institution rymmer museet stor kunskap om traditioner och företeelser som våffeldagen, semlor och glögg.

Nordiska museets arkiv är en av de främsta källorna för forskning kring svensk kulturhistoria och innefattar bland annat mästerkocken Werner Vögelis arkiv, med pressklipp, fotografier, menyer och recept, som donerades till museet efter hans död 2007. Här finns även Märta Stures handskrivna hushållsbok från 1739 som museet givit ut i faksimil. Med utgångspunkt från denna har Nordiska
museet, i samarbete med Taylor & Jones, tagit fram en korv speciellt för Korvfestivalen.

Korvfestivalen äger rum 9-10 februari 2013 på Nordiska museet med högtidlig invigning lördagen den 9 februari klockan 12.00.

Vill du bevaka Korvfestivalen?

Anmäl dig så blir du ackrediterad.

Som ackrediterad press använder du ingången vid norra gaveln (som vetter mot Djurgårdsbron). Där får du en pressbricka och pressmaterial.

Anmälan för att bevaka festivalen sker senast 7/2 till lisa.ringsby@nordiskamuseet.se, tfn: 08-519 546 74 (även mobil). Glöm inte att tala om vilken/vilka dagar du vill bevaka evenemanget.

För mer korvinformation, kontakta

Christina Möller, Korvakademiens ordförande Tfn: 070-4617366 moller.christina@bredband.net
Lisa Ringsby, presskontakt för festivalinformation och ackreditering, Nordiska museet Tfn: 08-519 546 74 (även mobil) lisa.ringsby@nordiskamuseet.se
Anders Svensson, kommunikationschef, Nordiska museet Tfn: 08-519 546 05 Mobil: 0733-66 55 23 anders.svensson@nordiskamuseet.se