SMYCKEN visas på Nordiska museet - pressinbjudan

SMYCKEN visas på Nordiska museet – pressinbjudan

Välkommen på pressvisning tisdag 11/9 kl. 15.00

– Christina Mattsson, Nordiska museets styresman, inleder
– Helena Lindroth, intendent och innehållsansvarig, berättar kort om utställningen

Vi bjuder på kaffe/te med något sött till.

Tid: 11/9 kl. 15.00
Plats: Museets restaurang, matsalsdelen
Ingång: Stora porten

O.S.A. senast 10/9 till petra.leinmark@nordiskamuseet.se, tfn 08-519 546 03.
Till utställningen hör även en katalog. Om du inte kan närvara men vill ha ett recensionsex, mejla christina.westergren@nordiskamuseet.se

Utställningen Smycken öppnar för allmänheten den 14 september 2012 och pågår tillsvidare.

Smycken är en bred utställning både socialt och tidsmässigt och den baseras helt på museets eget material. Det gäller även bildmaterialet som kommer från museets arkiv och föremålssamling. Det är första gången i museets historia som så många smycken ur samlingarna visas på en gång. Bredden och det rika och varierade urvalet är en direkt följd av museets stora vård- och flyttprojekt av samlingarna då även smycken gåtts igenom. Det som visas speglar samlingen och tyngdpunkten ligger på 17- och 1800-tal. I utställningen finns det mesta, från det enkla till det mest exklusiva, från 1500-talet och fram till i dag. Allt från kungliga garnityr till folkliga dräktsmycken och enkla bijouterier visas.

Smycken speglar på olika sätt vår historia
, de människor som bar dem och den tid de levde i, vilket glimtar fram i utställningen. I utställningen finns smycken från olika tider och historiska skeenden, med olika stil- och modeideal, till lyst och status men också med viktig praktisk funkton. De är skickligt tillverkade för hand eller i massproduktion och av olika material som varit populära och möjliga i olika tider.

Bland utställningens guldkorn
finns några av de allra mest spännande föremålen i museets smyckesamling bland annat Banérsmycket från 1581, Gustav III:s revolutionsringar och en ring med det hittills enda kända porträttet av Årstafrun. I datorer kan besökaren läsa mer, titta närmare på och snurra på ”guldkornen” så att alla vinklar och vrår syns. Även det lilla guldskelettet i den spännande Stureringen syns.

Fler smycken finns i en databas
för den som blivit inspirerad i utställningen och vill veta mer. Cirka 10.000 smycken i museets samlingar finns att titta på i datorer både i utställningen och på DigitaltMuseum.

Mer om utställningen: från att smycka till att hålla fast

Utställningens 1000 smycken är indelade i olika avsnitt. I vissa fall visas de för att det finns information om vem som burit dem, i andra för att de representerar en tid, ett historiskt skeende, ett mode, en funktion eller ett material.
Det största avsnittet med flest smycken handlar om Mode, status och identitet. I det visas mängder av halsband, armband, hängsmycken, broscher, örhängen, ringar och garnityr. I avsnittet Glädje och sorg visas ringar som trohetssymboler, sorg- och minnessmycken och brudkronor. I Smycken och hår finns smycken av, med och för hår och i Magi och symbolik visas smycken som haft magisk betydelse som ansetts ge bäraren lycka eller skyddat denne mot sjukdomar, olyckor och onda makter. I avsnittet Hålla fast visas söljor, halslås, manschettknappar, slipshållare, skospännen, krås- och hattnålar och bälteskedjor m.m. – alla med praktisk funktion för att hålla ihop dräkten eller frisyren. I avsnittet Guldkorn visas de kanske mest spännande föremålen i museets smyckesamling. Bland annat visas smycket som Gustav Banér lämnade som avskedsgåva strax innan han halshöggs i Linköpings blodbad år 1600, de ringar som Gustav III delade ut som PR-material efter statskuppen 1772 och ringen med det första kända porträttet av den berömda Årstafrun. I utställningen finns också en stilhistorisk tidslinje.

Läs mer om Smycken
Pressbilder

För mer information, kontakta
Helena Lindroth, innehållsansvarig