Foto: Jenny Rosenius, Statens maritima museer.

Vasa – sommarens höjdpunkt för Adam 7 år och museets 20 miljonte besökare

Adam Karlsson, 7 år, från Skövde blev Vasamuseets 20 miljonte besökare sedan invigningen 1990. Adam och pappa Niklas hängde på låset imorse och uppvaktades med blommor, praktbok och fick dessutom gå ombord på Vasa – något som normalt bara föräras kungligheter, presidenter och nobelpristagare. Att se Vasa var planerat sedan länge och höjdpunkten på sommarlovets vistelse i Stockholm.

– Det här är min turdag! Det bästa är att Vasa är på riktigt och att jag fick gå ombord, säger Adam. Synd bara om min storebror som valde att gå med mamma på stan istället för att följa med hit just idag…

Vasamuseet invigdes för 22 år sedan och dimensionerades för 600 000 årliga besökare – en rejäl felbedömning. Idag är Vasamuseet Skandinaviens mest populära museum med 1,2 miljoner besökare per år. 2012 ser enligt prognoserna ut att bli ytterligare ett rekordår. En utbyggnad av museet pågår för att möta den ökande publiktillströmningen.

För mer information:
Jenny Rosenius, redaktör