Museichef Bera Nordal föreläser om samlingen på Nordiska Akvarellmuseet

MUSEETS KONSTSAMLING x 3

Med Nordiska Akvarellmuseets utbyggnad får museets egen samling en mer framträdande plats i huset. Vad betyder samlingen för museet, för publiken och för dagens aktiva konstnärer? Under tre lördagar i sommar föreläser Nordiska Akvarellmuseets medarbetare utifrån olika perspektiv.

Lördag 16.6 kl 15

MUSEET OCH SAMLINGEN – FRÅN HISTORIEN TILL IDAG

Bera Nordal, museichef

Lördag 14.7 kl 15

SAMLINGEN OCH PUBLIKEN – HUR BYGGS RELATIONER?

Lena Eriksson, pedagogisk ledare

Lördag 18.8 kl 15

SAMLINGEN SOM KONST – KONSTNÄRER OCH KONSTSAMLANDE

Kristian Berglund, mediaproducent, konstnär och pedagog

FOTO Kalle Sanner / Nordiska Akvarellmuseets nya konsthall.

Besök oss och få en upplevelse utöver det vanliga. Här kan du möta den internationella konstens intressantaste företrädare eller klassisk akvarell. En mötesplats anpassat till en verksamhet kring konst, kultur, natur och människor.

I huset finner du utställningssalar där det i genomsnitt visas sex olika utställningar per år. Samlingssalen rymmer ett rikt utbud av kultur i olika former, musik, dans, teater och föreläsningar, seminarier,  konferenser och samtalskvällar.

Vi har gästateljéer för uthyrning på Bockholmen, tvärs över vattnet. Museibutiken, granne med utställningssalarna, har ett stort sortiment av bland annat målarverktyg och färg.

I närheten av utställningssalarna ligger också barnateljén och en trappa upp den större experimentverkstaden med utrustning för konstnärligt arbete, undervisning och forskning.
Restaurang ”Vatten – gourmet och kafé” med uteservering och utsikt över vattnet ligger i museets lokaler.