Aledalen 2012

Almedalen 2012

Riksförbundet genomför i samverkan följande seminarier under Almedalsveckan:

Kulturarv – från identitet till konflikt
Tisdagen 3 juli kl 14.30-15.30
Gotlands Museum, Strandgatan 14
Arrangeras av Riksförbundet Sveriges museer och Sveriges Hembygdsförbund

Vi förhåller oss alla olika till vår egen kultur och identitet. Kulturarvet är föremål för att resa i andra människors fotspår för att vi sedan skall kunna skapa våra egna avtryck. Men det är också en källa för konflikt. Vems kulturarv? Finns ett svenskt kulturarv? En svensk kultur?

Medverkande:

• Marco Helles, strateg och konsult inom mänskliga rättigheter Marco har över 30 års erfarenhet inom området mänskliga rättigheter som konsult och även inom Röda Korset. Dels som fd rektor på Röda Korsets folkhögskola samt som nationell samordnare av humanitära värderingar, mänskliga rättigheter och humanitär rätt.
  • Alexander Bengtsson som utsågs till årets folkbildare 2011 och är författare till argumentationsguiden ”Sverigedemokraterna har fel”. Han har skrivit ”Positiv antirasism” tillsammans med Expos chefredaktör Daniel Poohl.
  • Åsa Magnusson som är stabschef på Statens Historiska museer och har även tidigare arbetat på Riksantekvarieämbetet.
  • Edna Eriksson moderator. Edna  arbetar med kulturarv och tolerans på Sveriges Hembygdsförbund. Hon verkar även som konsult kring mångfald samt mänskliga rättigheter på Sombrero Kommunikation. Hon är expert i utredningen kring vissa medborgarskapsfrågor och ersättare i regeringens nämnd mot diskriminering.

Museet – i publikens tjänst?
Tisdagen 3 juli kl 16.00-17.00
Gotlands Museum, Strandgatan 14
Arrangeras av Riksförbundet Sveriges museer och Sveriges Hembygdsförbund

Vad är viktigt att veta för ett museum för att förstå sin publik? Är det viktigt att veta hur många som besöker museet eller varför de är där? Hur mäter och styr vi museer för att vi skall vara i publikens och allmänhetens tjänst? Varför är de där? Vad får de ut av besöket? Vad saknar de? och varför.

Medverkande:

• Alexis Wicklin, Ledarinstitutet Han har bland annat varit affärskonsult på Vendator Institutet, utvecklare av ledarskapsprogram och affärsområdesansvarig för området Change Management samt VD för Republica Marrakech: reklam och opinionsbildning och VD för In Love Again.
  • Erica Månsson , kulturchef Halmstad .Erica blir Halmstads kommuns nya kulturchef. Hon har mångårig erfarenhet som ledare inom kultursektorn och kommer närmast från arbetet som vd i Kulturparken Småland och länsmuseichef för Smålands museum som utsågs till Årets museum 2012.
  • Ola Johansson, hotelldirektör för First Hotel Statt och First Hotel Ja i Karlskrona. Ola  blev utsedd till Årets hotelldirektör 2009 inom First Hotels som har 47 hotell i Danmark, Norge och Sverige

Kulturens institutioner – tillgång eller börda?
Onsdag 4 juli kl 09.15-10.45
Länsteatern, Bredgatan
Arrangeras av Svensk Scenkonst, Länsmuseernas samarbetsråd och Riksförbundet Sveriges museer

En diskussion om kulturinstitutionen i den nya kontexten kultursamverkansmodellen. Är institutionen en relik från den kulturpolitiska reformen 1974? Eller är det en förutsättning för ett starkt levande regionalt kulturliv och en fortsatt positiv samhällsutveckling? Vad krävs för att institutionerna ska kunna bidra, vilken roll har de?

Medverkande:

• Gunilla C Carlsson, Ordförande (S) Kulturutskottet.
  • Cecilia Magnusson, Ledamot (M) Kulturutskottet.
  • Yngve Petersson, Ordförande (MP) Kulturnämnden Region Skåne.
  • Kerstin Brunnberg, Ordförande Kulturrådet. Olof Lindqvist, VD Regionteater Väst.
  • Lars Sjösvärd, Museichef Gotlands Museum.
  • Gunilla Kindstrand, Moderator.