Presstur med Djurgården 3 – Kan vi hålla ångan uppe?

Djurgården 3 har räddats av eldsjälar och tas nu åter i trafik.
Men Ångbåtssverige vimlar av faror och blindskär.

Sjöhistoriska museet och Stiftelsen Skärgårdsbåten bjuder till pressfrukost på 114-åriga ångfärjan Djurgården 3. Efter flera års kostsam renovering är nu hennes koleldade originalmaskin igång. Det blir en ny premiärtur på Strömmen, bland annat sträckan Slussen-Allmänna gränd som Djurgården 3 trafikerade fram till slutet av 1960-talet.

Ombord presenterar vi läget i dagens Ångbåtssverige, dvs bland de klassiska vita ångfartyg som ännu går med passagerare och som utmärker Sverige även på världskartan. Men faror hotar dessa flytande klenoder och ångbåtsföreningarna kämpar många gånger i motvind.

Välkomna ombord till en upplevelse utöver det vanliga!

MÖT
Hans Lennart Ohlsson, chef för Sjöhistoriska museet
Lennart Rydberg, ångbåtshistoriker
ochordförande i Stiftelsen Skärgårdsbåten
Claes Insulander, ångbåtsbefälhavare
Claes Wollentz och Fredrik Blomquist, båda från Sjöhistoriska museet, som stöttar ideella maritima kulturarvsintressenter

DATUM OCH TID
Djurgården 3 avgår fredag 10 juni från Nybroviken/Raoul Wallenbergs torg.
Ombordstigning kl 09.00.
Åter samma kaj exakt 11.00.

ANMÄLAN
Anmälan till informationschef Maria Andersson: maria.andersson@maritima.se
eller telefon 08 – 519 548 67.
Senast den 7 juni vill vi ha Er anmälan.

FRUKOST
Vi bjuder på kaffe/te och god smörgås under turen.

DJURGÅRDEN 3
Byggd 1897 på Brodins varv i Gävle för trafik under Stockholmsutställningen samma år. Koleldad ångpanna och maskin av compundtyp. Kan ta 97 passagerare.

SVERIGES ÅNGBÅTSFLOTTA
Sverige är ett av de länder som har flest ångfartyg i trafik. Från Bohuslän till ostkusten men även i inlandet som på Mälaren, Siljan och Storsjön finns ångfartyg i reguljär trafik.

K-MÄRKNING
Statens maritima museer utfärdar intyg om att ett fartyg anses vara en del av vårt nationella flytande kulturarv. Mer information på www.sjohistoriska.se.
Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk