Fritidsbåtar med historia k-märks av Sjöhistoriska museet

Sjöhistoriska museet har k-märkt sju fritidsbåtar. Flera av ägarna kommer att få ta emot sina intyg under Skärgårdsmässan på lördag, bland andra Yoldias, Vidar III:s och Vindö 28:an Siestas.

– Det är första gången en Vindö 28 blir k-märkt, det är en vanlig båttyp och extra kul eftersom Siesta är väldigt välbevarad, säger Fredrik Blomqvist, intendent på Sjöhistoriska museet.

Båtens skick och autenticitet är viktiga kriterier för k-märkningen. Men dokumentation av båten och dess historia är minst lika viktig.

– Det är detta som sätter båten i ett sammanhang och gör dess historia levande. Till exempel Yoldia som byggdes i Finland 1928. Hon smugglades till Sverige för att man ville undgå att betala av på krigsskadeståndet till Sovjet. Eller Pepita som byggdes för eget bruk av varvsägaren och hans son men som fick akterruffen modifierad eftersom sonen var så lång, säger Fredrik Blomqvist.

K-märkning av fritidsbåtar har skett på prov sedan 2009 för att öka allmänhetens kunskaper om den äldre fritidsbåtsflottans historiska värden och uppmuntra de insatser som ägarna gör för att bevara dessa båtar. Ägarna ansöker själva om att få just sin pärla k-märkt, och därmed klassad som kulturhistoriskt värdefull. För att kvala in som k-märkt måste båten ha byggts före 1965 och vara av en typ som varit vanlig i Sverige.

Projektet har varit mycket framgångsrikt. Hittills har 58 båtar k-märkts och fått mycket uppmärksamhet. Nu utvärderas projektet av Statens maritima museer i samarbete med ideella veteranbåtsföreningar och med ägarna till de båtar som blivit k-märkta. Inga ansökningar kommer därför att handläggas under hösten.

– Vi hoppas kunna permanenta den här typen av k-märkning och ta emot ansökningar igen under våren nästa år, säger Fredrik Blomqvist.

Intyg till flera av ägarna överlämnas under en ceremoni vid Skärgårdsmässan på Djurgården klockan 13 lördagen den 28 maj på mässans scen.

Kontakt:
Fredrik Blomqvist, intendent kulturarvsenheten
fredrik.blomqvist@maritima.se
Tfn: 08-519 549 38

Kristoffer Henrysson
kristoffer.henrysson@maritima.se
Tfn: 08-519 549 32

Här är en kort presentation av de sju senast k-märkta fritidsbåtarna. Pressbilder finns längst ner på sidan.

Vidar III
Typ: Motorbåt, (s k salongsmotorbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1931, Allmags livbåtvarv, Orust
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Magnus Kaplan, tel 070-530 31 34, Eskilstuna, Södermanlands län

Vidar III från 1931 byggdes på Orust efter ritningar av C G Pettersson. Dess ägare har nyttjat båten på Västkusten, i Östergötland och Stockholm för att idag finnas i Mälarens vatten. Skrovet och exteriören har genomgått en föredömlig renovering, vilket gör att båten ser ut som den gjorde i början av 1930-talet.

Cobra
Typ: Segelbåt (Nordisk kryssare 5 ½)
Konstruktör: Bertil Bothén
Byggd: 1933, Hjalmar Johansson, Långedrag, Göteborg
Material: Trä (Mahogny)
Ägare: Mattias Gunnrin tel 073-55 83 798, Bromma, Stockholms län

Den nordiska kryssaren Cobra byggdes 1933 av Hjalmar Johansson i Långedrag. Den är en välbevarad segelbåt som trots sin ålder bara behövt några mindre reparationer genom åren. Även inredningen på båten är intakt sedan byggtiden. De förändringar som gjorts kan följas i dokumentationsmaterialet. Den nuvarande ägaren visar dessutom stort engagemang när det gäller att upprätthålla och klarlägga båtens historia.

Pepita
Typ: Motorbåt
Konstruktör: Knut Ljungberg
Byggd: 1947, Arvidsson & söner, Färjenäs, Göteborg
Material: Trä (Furu)
Ägare: Patrik & Marie-Louise Larsson, tel 0303-22 68 84, 0733-65 55 75, Kärna, Västra Götalands län

Motorbåten Pepita byggdes av varvsägaren Sven Andersson och hans son. Båten är tack vare sina ägares engagemang och kunnighet mycket välbevarad. Minsta tillägg eller ändring av båten har noga övervägts och sedan tydligt dokumenterats. Trots att Pepita sålts vidare är de nya ägarna minst lika förtroliga med båten och dess historia som ursprungsägarna.

Vineta II
Typ: Motorbåt
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1939 på Erikssons varv, Stallarholmen
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Tony Duda, tel 070-567 48 42, Huddinge, Stockholms län

Motorbåten Vineta II är en C G Pettersson-konstruktion byggd i Stallarholmen 1939. Båten har genomgått en upprustning under en lång följd av år. Nuvarande ägare har stor medvetenhet om att det traditionella underhållet är en ständigt pågående process för att levandegöra och bevara Vineta II. Båten är idag i ett gott och återställt skick. De mindre förändringar som gjorts kan ses som årsringar och del av båtens historia.

Ran
Typ: Motorbåt (Högsjöbåt)
Konstruktör: C G Pettersson
Byggd: 1933 av Olof Olsson på Saxemara båtvarv, Ronneby
Material: Trä (Ek och furu)
Ägare: Per-Olof & Ulla Lundgren, tel 076-81 51 651, Jönköping, Jönköpings län – båten finns i Ronneby, Blekinge län

Ran är en högsjöbåt som byggdes vid Saxemara båtvarv, Ronneby av Olof Olsson. Den har följt sina tre ägare i sydöstra Sverige och är nu åter i vattnen utanför Saxemara. Ran är välbevarad och väl underhållen och ägaren visar stort engagemang både för dess historia och för dess skötsel.

Siesta
Typ: Segelbåt (Vindö 28)
Konstruktör: Carl Andersson
Byggd: 1964 på Nötösunds varv
Material: Trä (Hondurasmahogny)
Ägare: Hans Lönn, tel 0704-80 63 95, Johanneshov, Stockholms län

Segelbåten (Vindö 28:an) Siesta tillhör en båtmodell som det tillverkats ganska många av. Idag är däremot antalet välbevarade båtar litet. Siesta är både i gott skick – och välbevarad – tack vare ett föredömligt underhåll. Även om båten seglats många säsonger finns såväl mast som motor kvar i original från 1964.

Yoldia
Typ: Segelbåt (yawl – liten havskryssare)
Konstruktör: Thomas Harrison Butler, modifierad av Bruno Mustelin
Byggd: 1928 på Åbo båtvarv, Finland
Material: Trä (Pitchpine)
Ägare: Rutger & Katarina Palmstierna, tel 070-356 07 66, Lidingö, Stockholms län

Yoldia är en segelbåt av typen yawl (liten havskryssare) byggd i ett exemplar redan i slutet av 1920-talet. Den för nordiska förhållanden unika båten är i väl underhållet skick – och nuvarande ägare är medveten om båtens speciella historia. Engagemanget är även tydligt i den föredömligt redovisade historiken – där familjeliv och världshändelser påverkat båtens öden.
Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk


Publicerat

i

av

Etiketter: