Fritidsbåtar får k-märkning på båtmässan Allt för sjön

Söndagen den 13 mars kl 13 delar Sjöhistoriska museet ut intyg till de senast k-märkta fritidsbåtarna från Mellansverige. Utdelningsceremonin äger rum på båtmässan Allt för sjön. Sjöhistoriska deltar på mässan tillsammans med Museiföreningen Sveriges Fritidsbåtar och visar bland annat den fantastiska segelkanoten Unda från 1921, som ingår i museets fritidsbåtssamling.

Sjöhistoriska museet k-märker fritidsbåtar sedan våren 2009. Efter ansökan görs en bedömning  där de båtar som anses kulturhistoriskt värdefulla blir k-märkta. Ytterligare information kan ses på Sjöhistoriska museets hemsida: www.sjohistoriska.se. Ett sort urval ur Sjöhistoriskas samling av originalbåtar visas i Båthall 2 på Galärvarvet under sommaren.

Båtarna som ska få sina intyg om k-märkning är:

Segelbåten (Stjärnbåten) ”Gudingen”, ägaren Rolf Paulin är bosatt i Tyresö, Stockholms län. Gudingen konstruerades av Janne Jacobsson och byggdes 1961 på Moranäs varv, Nacka. Denna stjärnbåt har av nuvarande ägare renoverats till ett mycket gott skick. Stjärnbåtar var en enklare kappseglingsbåt som vanligtvis ungdomar använde. Nuvarande ägare har varit med att starta en särskild ideell förening för stjärnbåtarna.

Segelbåten (Kustkryssare) ”Fiorella”, ägaren Lars Hagbarth är bosatt i Uppsala stad och län. Den långkölade segelbåten Fiorella konstruerades av Knud Reimers och byggdes 1950 vid Rosättra båtvarv, Norrtälje. Konstruktionen är till största delen densamma som för ”Blue Peter”, omskriven 1944 i Svenska Kryssarklubbens årsbok. Fiorella är en väl bibehållen segelbåt som använts som familjebåt av nuvarande ägarens familj i omkring 40 år.

Segelbåten (Laurinkryssaren) ”Beguine”, ägaren Susanna Stenbeck är bosatt i Nyköping, Södermanlands län. Segelbåten Beguine konstruerades av Arvid Laurin och byggdes 1963-64 vid Sanda båtvarv i Strängnäs. Den nuvarande ägarens far Carl Eric Wihl tog stor del i konstruktionsarbetet – vilket resulterat i en utseendemässigt icke-typisk Laurinkryssare. I historiken beskriver den nuvarande ägaren ett långt aktivt och engagerat liv med båten. Båten är idag helt i ursprungligt skick, såväl in- som utvändigt.

Motorbåten (Sportbåt) ”Glasspar G3”, ägaren Åke Månsson är bosatt i Svenstavik, Jämtlands län. Denna sportbåt, konstruerad av Bill Tritt, av märket Glasspar importerades redan 1960 då den var nybyggd till Sverige från USA och är därmed ett av de absolut första exemplaren av denna båttyp. Denna båt har renoverats från mycket dåligt skick till absolut toppskick – idag är den helt återställd till sitt originalutseende.

Segelbåten (Skärgårdskryssare)” Pepita II”, ägaren Hasse Ludvigsson är bosatt i Skoghall, Värmlands län. Pepita II konstruerades av Gustaf Estlander och byggdes vid Arvika Yacht och Båtvarv (Fridlunds) 1930.  Segelstorleken 15 kvm är den minsta av skärgårdskryssarklasserna. Det har endast byggts ca 60 stycken Sk15 i Sverige och en stor del har idag försvunnit. Pepita II är intressant som representant för en av de minst uppmärksammade klasserna bland de svenska skärgårdskryssarna. Den är dessutom i gott skick, tämligen orörd och väl värd att bevara.

Salongsmotorbåten ”Vi Tre”, ägaren Anders Grahn är bosatt i Hägersten, Stockholms län. Denna salongsmotorbåt tillhör den första generationen fritidsbåtar i Sverige, från den tid då beställare och ägare var välbeställda. Vi Tre som byggdes på Gustaf Ericssons Automobilfabrik, Stockholm redan 1907, är den tredje äldsta båten konstruerad av C G Pettersson. På senare år har båten genomgått en renovering som utförts med största möjliga hänsyn till ursprunget och där stor möda har lagts ned även på detaljerna.

Segelbåten (Andunge) ”Amanda”, ägaren Sanna Räsänen är bosatt i Stockholms stad och län. Amanda byggdes 1963 vid det lilla Säfflevarvet Skåléns som levererat många små båtar av hög klass under sin 25-åriga verksamhet. Mycket uppskattade var varvets byggnation av just Andunge, ritad av den norske konstruktören Thorvald Gjerdrum. Den aktuella båten är mycket välhållen och enligt dokumentationen i allt väsentligt original.

Kontakt:
Fredrik Blomqvist, intendent kulturarvsenheten