Bäst på miljö i Kultursverige

När det gäller miljöarbete är Statens maritima museer bäst i kultursvängen.

12 av 12 poäng. Det blir full pott när Naturvårdsverket summerar miljöarbetet under 2009. Det framgår av en rapport som nyligen publicerades.

Av 191 myndigheter som redovisade sitt miljöarbete 2009 fick 18 stycken högsta poäng. Statens maritima museer, där Vasamuseet, Sjöhistoriska och Marinmuseum i Karlskrona ingår, var en av dem.

– Det känns jättekul. Det är ett bra kvitto på att de stora arbetsinsatser vi gjort på området lönar sig, säger Robert Olsson, chef över Statens maritima museer.

I redovisningen fick myndigheterna svara på frågor om sitt miljöarbete. Det handlade bland annat om miljöcertifiering, miljöpolicy och miljörevision. Och de maritima museerna fick högsta poäng, 12 av 12.

– Jag blir ju jätteglad naturligtvis. Det ger oss en sporre att jobba vidare med de här frågorna, säger Kristin Mizser, som är miljösamordnare på Statens maritima museer.

De höga poängen är en naturlig följd av att vi förra året blev certifierade enligt ISO 14001. Det innebär att vi sätter upp tuffa miljömål – och ser till att vi följer dem.

– Inom kultursektorn är vi faktiskt först med ISO-certifiering. Vi är först i norden, vi är också bland de första i världen.

För personalen i myndigheten innebär det information, utbildning och checklistor. Miljöarbetet ska bli en naturlig del av vardagen på jobbet.

I vårt miljöledningssystem tittar bland annat på hur mycket energi vi förbrukar, hur många resor vi gör och vilka krav vi ställer när vi gör inköp. En stor del av arbetet ligger också på framtiden, då bland annat i kommande utställningar.

– Vi tittar på hur vi bygger utställningar, och gör en rutin på vad vi ska tänka på när vi producerar dem. Det handlar om allt från material till ljussättning, säger Kristin Mizser.

Vårt arbete för en bättre miljö är långt ifrån färdigt.

– Vi kan bli bättre på alla områden, säger Robert Olsson.

– Kemikaliesidan är ett av de områden vi påverkar. Där kan vi utvecklas mycket genom att använda alternativa kemikalier, som är mindre miljöfarliga.

Nu handlar det om att fortsätta arbetet, och hoppas på full pott även nästa år.

– Vi kan gå vidare genom att fortsätta utveckla vårt miljöarbete, det är det som ingår i miljöcertifieringen.

Robert Olsson, överintendent
robert.olsson@maritima.se