Vi har bästa miljömärket

Miljön är viktig. Och på Vasamuseet jobbar vi hela tiden för att bli mer miljövänliga. Därför har vi miljöcertifierat oss.

Något du som besökare snart kommer att märka när vi ställer fram återvinningsstationer på olika platser i museet – så att du kan sortera ditt skräp enkelt!

I Vasamuseets restaurang erbjuds du mat tillagad på ekologiska råvaror. Här hittar du också ekologiska viner och kaffe.

Miljöarbete bakom kulisserna

Men allt vårt miljöarbete märker du inte som besökare. Att vi dricker miljömärkt kaffe på kontoret, eller att vi försöker köra mindre bil och åka på färre flygresor är ändå en del av våra miljömål. Vi använder också miljövänligt papper i våra broschyrer. Dessutom begränsar vi hur mycket kemikalier vi använder – till exempel i vårt arbete med att konservera Vasa.

Under 2011 planerar vi att bygga ut Vasamuseet. Här kommer vi använda miljövänliga material och byggmetoder. Alla detta är en del av vårt arbete för en bättre miljö.

Och 2009 blev Statens maritima museer – som ett av de första museerna i världen – certifierade enligt ISO 14001. Det betyder alltså i korthet att vi är miljömärkta – och satt upp delmål som vi försöker uppnå.

En del av de målen är de ovan nämnda. Att bli ISO-certifierad är svårt. Det räknas som det tuffaste av miljömärkningar. Revisorer utifrån granskar att vi sköter oss – och håller oss till vår miljöpolicy och att vi ständigt förbättrar vårt miljöarbete.

,