Följ spår i natten i Museiparken den 20 april

De fem museerna i Museiparken på Gärdet gör åter gemensam sak under Kulturnatten.
Den 20 april är temat ”Spår i natten!”

– Det känns väldigt kul att kunna bjuda Museiparkens besökare på ett så här spännande och sammanhållet program. Samarbetet innebär både att vi kan öka intresset för hela området och kan lägga våra programpunkter utan krockar. Besökarna behöver inte missa någonting. Kulturnatten passar bra för den här typen av samarbete men det är något som vi gör även i andra sammanhang, säger Karin Fredriksson, programansvarig på Sjöhistoriska museet.

Under Kulturnatten är kollektivtrafiken förstärkt och dessutom går det att ta sig till Museiparken med båt.

I Museiparken på Gärdet ingår Polismuseet, Riksidrottsmuseet, Tekniska museet, Etnografiska museet och Sjöhistoriska museet. Under Kulturnatten har varje museum sitt specialinslag en viss tid. Men det är aktiviteter hela tiden och lätt att röra sig mellan museerna som man vill. Fri entré till Kulturnattens aktiviteter.

Museiparkens program under Kulturnatten den 20 april 2013
För museernas hela program under natten, se respektive hemsida.

Tekniska museet inleder kvällen med sitt första program 18.00. Då erbjuds de yngre Kulturnattsbesökarna gå i spåren efter museets vakt i en spännande rundvandring.
Kanske träffar man på Brukspatronen i gruvan eller någon annan av museets historiska
gestalter! I övrigt hyllar man dataspelskulturen på Tekniska museet med dataspelskonst och dataspelsmusik. Postorkestern framför 8-bitarsmusik med fullt symfonisk blås och slagverk. Från kl 23.00  blir det nattklubb med bandet PowerPlay tills man slutligen stänger kl 02.00.
www.tekniskamuseet.se

Kl 19.00 går Sjöhistoriska museets första föredrag av stapeln. Arkeologen och Birkaguiden
Andreas Forsgren berättar om vikingatida båtgravar i ”Hädanfärd i båt – i
döda vikingars spår”.

Under kvällen kan man också höra museets marinarkeologer, Jim Hansson och Marcus Hjulhammar, berätta om spåren efter forna kulturer som finns överallt – under Stockholms gator inte minst. Minsta fragment kan avslöja livet som en gång var.
www.sjohistoriska.se

20.00 fortsätter föredragen Riksidrottsmuseet. Här har man spårat upp framgångsrika kvinnliga idrottare under 1900-talet och berättar om deras med- och motgångar i föredraget: ”Visst har väl hennes majestät kvinnan de egenskaperna!” Aktiviteterna fortsätter sedan hela kväll med filmklipp med ett urval av Sveriges bästa idrottskvinnor genom tiderna. Visning av Rariteter ur samlingarna. Frågesport med fina priser, utställningarna ”Idrott och kultur”, ”Idrottsliv”, ”Idrottshistoria”, ”Den femte Olympiaden – en utställning om Olympiska Spelen 1912”. Testa
din förmåga och lär dig mer om hur du kan mäta dina prestationer i vårt SportLab, lyssna på inslag ur Radioarkiv se korta filmklipp från filmarkivet. Visning av filmen ”Tre musketöser”, en propagandafilm om husmorsgymnastik från 1944.
www.riksidrottsmuseet.se

21.00 är det dokumentärfilm om Kon-Tiki på Etnografiska museet. Spelfilmen Kon-tiki
med Gustaf Skarsgård i rollen som Bengt Danielsson har nyligen haft premiär. Vi
visar dokumentärfilmen om Thor Heyerdahls färd över Stilla Havet på en
balsaträflotte.
Med ombord var Bengt Danielsson, chef för Etnografiska museet under senare delen av 1960-talet. Olaf Winter, som doktorerar på Söderhavet, ger en introduktion till Heyerdahl och hans omstridda teorier.Här bjuds det dessutom på ”spår i natten” för alla smaker och intressen. Mockasinspår och frågesport och japanska spökhistorier. Restaurang Matmekka med eko-reko, närodlat och gemo-fri mat.
www.etnografiska.se

22.00 (och även 19.00) kan man delta i ett seminarium på polismuseet.  “När det osannolika visar sig vara sant – om fallet Lasermannen”.
En av Sveriges främsta brottsutredare, kriminalkommissarie Jan Olsson berättar om och visar material från utredningen. Spår, händelser och iakttagelser från olika brott kopplades samman och
fällde Lasermannen. Han jämför även med liknande aktuella fall. Varje timme hålls dessutom visningen ”Spår på Brottsplatsen”. Vilka spår lämnar förövaren på en brottsplats? Vad kan polis och
domstol förstå av skeendet genom de kvarlämnade spåren som blodstänk och skoavtryck? Undersök Polismuseets autentiska brottsplats och lär dig mer om de metoder kriminaltekniker använder.
www.polismuseet.se

Kulturnatten: www.kulturnattstockholm.se