Julkalendern 7 december Buffalo Bill

Julkalendern 7 december – Buffalo Bill

Den 13 december öppnar utställningen Tro, hopp och kärlek, en utställning om sjömanstatueringar. Varje dag fram till jul berättar vi något om de tatueringsförlagor som visas i utställningen!

Lucka 7 – Buffalo Bill

Här är en av de få män som finns representerade bland Sjöhistoriskas förlagor från 1920- och 1930-talen, buffeljägaren och cirkusartisten Buffalo Bill. Att Buffalo Bill var ett vanligt tatueringsmotiv noterades på 1920-talet av etnologen Philibert Humbla. Varför just Buffalo Bill var populär som motiv är oklart, men ibland arbetade sjömän på teatrar vintertid. Gränsen mellan teater- och cirkusvärlden kunde på den här tiden vara flytande.

Hur tolkar du motivet? Kommentera bilden på Sjöhistoriskas Facebook eller Twittersida!

Tro, hopp och kärlek
– en utställning om sjömanstatueringar

Den 13 december öppnar utställningen Tro, hopp och kärlek, en utställning om sjömanstatueringar. I utställningen hittar du bland annat Sjöhistoriska museets samling med omkring 170 tatuerings­förlagor från 1920- och 1930-talet. Den innehåller nautiska stjärnor, fullriggare, exotiska djur, nakna och påklädda kvinnor, svalor, rosor, ankare … och mycket mer.

,

Etiketter: