Ditt liv kommer med båt (den 3 december)

SHIPPING & SHOPPING
Invigning 3 december

Ditt sätt att leva är inte möjligt utan handel. Handel är inte möjlig utan sjöfart. Handelssjöfartens historia är en berättelse om dig och din värld. Kom och upplev den berättelsen i Sjöhistoriska museets stora utställning Shipping & Shopping! Den 3 december är det invigning. Museet bjuder på entrén, på schyssta bananer och på massor av aktiviteter: visningar, skaparverkstad, skattjakt med mera. Och så ska utställningens skeppskatt få ett namn.

Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningssatsningar sedan museet öppnade 1938.
– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson museichef på Sjöhistoriska museet.

Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt; Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Varför ser fartyg ut som de gör? Hur är det att vara sjöman? Hur har våra vanor påverkats av sjöfarten? Hur fungerade sjöfarten förr, hur ser den ut idag och hur ser den ut i framtiden?
– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och ge ett sammanhang – att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.

Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.
– Hela rummet andas sjöfart och på ett sätt som väcker fantasi. Det är en formgivning som ger ett mervärde åt innehållet. Det är en utställning man blir glad av säger Tove Frambäck.
Pressmeddelandet skickades med MyNewsdesk

,