Nobelpristagaren Herta Müller

Om vi tiger är vi otrevliga, om vi talar är vi löjliga. Samtal med Nobelpristagaren Herta Müller

I samband med Nobelmuseets nya höstutställning Livets kalla smycke ges den 20 november programkvällen Om vi tiger är vi otrevliga, om vi talar är vi löjliga om tyskspråkig litteratur från Rumänien. Deltar gör Nobelpristagaren Herta Müller, författaren och översättaren Ernest Wichner, moderatorn och litteraturkritikern Monica Nagler samt skådespelerskan Stina Ekblad. Programpunkten är ett samarbete mellan Rumänska kulturinstitutet och Nobelmuseet.

Under kvällen blir det dels ett samtal mellan Herta Müller, Ernest Wichner och Monica Nagler, dels läsningar ur flera verk av tyskspråkiga författare från Rumänien av skådespelerskan Stina Ekblad. Samtalet sker på tyska och tolkas till svenska av Elisabeth Geiger-Poignant.

Nobelpristagaren Herta Müller är författare till ett tjugotal böcker, varav tio har översatts till svenska. I höst är hon aktuell med essäsamlingen Alltid samma snö och alltid samma farbror (i översättning av Karin Löfdahl). Författaren och översättaren Ernest Wichner är chef för Literaturhaus Berlin, en av grundarna av Aktionsgruppe Banat och producent till utställningen Livets kalla smycke.

Programkvällen Om vi tiger är vi otrevliga, om vi talar är vi löjliga i samarbete med: Rumänska kulturinstitutet.

Datum: 20 november
Tid: kl 18
Plats: Börssalen
Anmälan från 15 augusti: evenemang@nobelmuseum.se. Begränsat antal platser. Fri entré.

Mer information och pressbilder om programkvällen:
Nobelmuseet, marknadschef Perina Stjernlöf, tel 0766 22 66 00, perina.stjernlof@nobelmuseum.se
Rumänska kulturinstitutet, bitr direktör Eva Leonte, tel 08 20 74 06, eva.leonte@rkis.se

Utställningen Livets kalla smycke öppnar på Nobelmuseet den 5 oktober 2012 och visas till den 27 januari 2013. I utställningen presenteras 2009 års Nobelpristagare i litteratur Herta Müller. Utställningen berättar bland annat om Herta Müllers liv och författarskap via ett stort antal dokument, bilder och filmklipp från Müllers liv och de litterära kretsar hon rörde sig i. Det visas också ett antal originalmanuskript till hennes böcker och prov på den poesi hon skapat av bokstäver och bilder klippta ur tidningar och magasin. Eftersom fokus i utställningen är på hennes författarskap så berättar utställningen även om den tyskspråkiga minoritetens vardag i Rumänien under den kommunistiska regimen. Som ett band genom utställningen sträcker sig dokumenten från Herta Müllers akt hos den rumänska säkerhetspolisen Securitate. Utställningen är producerad av Literaturhaus München.

Mer information och pressbilder om utställningen:

På Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.

I Nobelmuseet presenteras Nobelpristagarna och deras insatser, men även själva priset och Alfred Nobels arbete. Museets uppdrag är att vara framåtblickande och fånga upp Nobelpristagarnas fortsatta arbete och den samtida forskningen inom Nobelprisrelaterade ämnesområden. Nobelmuseet finns i gamla Börshuset, Stortorget 2, Gamla stan, Stockholm.