Vinnarna utsedda till årets dokumentärfotopris

För tolfte året i rad delar Arbetets museum ut dokumentärfotopris till fotografer som är nyskapande, opinionsbildande, socialt engagerade eller inspirerande. Årets tre pristagare heter Lina Haskel, Åke Ericson och Jerker Andersson.

Lina Haskel får 20 000 kronor för att hon lyft fram ett stycke arbetarkultur i projektet ”Folkets Hus – Space in Common”. Hon målar i ljus på en historisk klangbotten, där bildernas innehåll inte bara blir ett utsnitt ur dagens verklighet. Varje bild spränger de givna ramarna och blir till fantasieggande berättelser som triggar minnet av det som en gång varit. Nostalgi och nutid förenad i en formmässig skönhet och fotografisk briljans.

Åke Ericson får 20 000 kronor för sin mångåriga skildring av hur ett krigshärjat land lyfts mot en ny framtid i boken ”Kosovo in Progress”, men också för hur han i berättelsen om den svenske Afghanistanveteranen Peter Hübinette visar upp ett stycke svensk verklighet många blundar för. Åke Ericson visar på ett stort socialt engagemang med bilder som utstrålar närhet, respekt och delaktighet och där den fotografiska helheten blir till stor bildjournalistik.

Jerker Andersson får 20 000 kronor för sitt konsekventa, kreativa och hoppfullt envetna arbete med att låta dagens unga få ta plats i det offentliga rummet. I flera projekt genom åren, nu senast i ”Hembygd – någonstans i Sverige” ställer han sin kamera i demokratins och det unga Sveriges tjänst, där hans egen nyfikenhet och framtidstro löper parallellt med de ungdomar han ger röst åt.

Juryn består av Niklas Cserhalmi (Arbetets museum), Michael Hagström (KF), Börje Söderström (LO), Lennart Frykskog (TCO), Göran Widerberg (Dagens Arbete), och Annelie Egelin Tärning (Arbetets museum). LO, TCO och KF bidrar med prissummorna.

Prisutdelning blir det den 14 november 2012.