100 innovationer på Tekniska museet

I helgen öppnar 100 innovationer

Tekniska museet har låtit svenska folket välja de 100 viktigaste innovationerna genom tiderna. I statistiskt säkerställda undersökningar har vuxna och skolelever i årskurs sex valt ut vad som ska visas i museets nästa stora utställning, och bidragit med personliga berättelser kring dem. Du som besökare kommer också att kunna göra din röst hörd, i utställningen och på webben, och påverka vad som visas på museet.

Folkets val visas i en 2 000 kvadratmeter stor utställning av internationell klass, och blir den största Tekniska museet någonsin producerat. I utställningen visualiseras innovationer på nya och spännande sätt. Här finns gamla bekanta som hjulet, elektriciteten, sophantering och kläder, men också nytillkomna favoriter, till exempel internet, sminket, matkassetjänster och pacemaker.

Några innovationer gestaltas genom konstverk, andra genom föremål som visas på sätt du aldrig tidigare sett dem. Både små och stora genier, nördar och allmänt nyfikna hittar sina favoriter här, och kan välja hur djupt de vill dyka bland innovationernas berättelser.

Som en mittpunkt i utställningen löper ett band med upp- och nerskalade modeller av de 100 innovationerna, och en robot sorterar och presenterar med jämna mellanrum de innovationer som för tillfället är de populäraste bland utställningens besökare.

Hur skulle världen se ut om en viss innovation inte fanns? Och vilka utmaningar står nästa generations innovatörer inför att lösa? Med interaktiva oaser, en innovationsverkstad och kreativa rum vill Tekniska museet inspirera till nya genialiska idéer.

Utställningen 100 innovationer öppnar på Tekniska museet 25 februari 2012 och visas i tre till fem år framåt.

Svenska Uppfinnareföreningen är en av stiftarna och representant för Tekniska museet. Redan i planeringstadiet av utställningen 100 innovationer var Svenska Uppfinnareföreningen med i diskussionerna.

– Med den nya utställningen får vi ännu en viktig möteplats och arena där uppmuntra till egen kreativitet, problemlösning och intresse för entreprenörskap kan väckas, säger Malin Mohr – informationsansvarig Svenska Uppfinnareföreningen.

Om Tekniska museet
Tekniska museet har funnits sedan 1923 och blev en stiftelse 1948. Idag representeras stiftelsen av Ingenjörsvetenskapsakademien, Svenska Uppfinnareföreningen, Sveriges Ingenjörer och Svenskt Näringsliv.

Svenska Uppfinnareföreningen, SUF är världens äldsta uppfinnarförening, den grundades 1886 av den välkände polarfararen och patentingenjören Salomon August Andrée. Då, som nu, var tanken att bilda ett forum för idéutbyte och samverkan mellan uppfinnande, forskning och näringsliv. Allt för att skapa bra förutsättningar för utveckling och innovation.

,