Nationaldagsfirandet börjar med flaggor, frukost och sång på Sjöhistoriska

Nationaldagsfirandet inleds även i år med flaggotta vid Sjöhistoriska museet i Stockholm. Klockan 08.00 den 6 juni hissar Sveriges ärkebiskop, Anders Wejryd flaggan i Gladans mast. Det blir tal både av Anders Wejryd och av Riksdagens talman Per Westerberg. Scouter från Vikingarnas scoutkår hissar historiska flaggor.

I år medverkar dessutom Stockholms Allmänna Sångförening, en av Sveriges äldsta manskörer, som under ledning av Johnny Goetzinger bland annat sjunger ”Sveriges Flagga” av Hugo Alfvén.

– Nationsflaggan har sitt historiska ursprung till sjöss så en flaggotta passar utmärkt på Sjöhistoriska museet. Att folk startar sitt nationaldagsfirande med frukostpicknick hos oss har blivit en tradition och vi har haft en fin rad hedersgäster som hissat flaggan, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska museet.

Klockan 08.00 hissas flaggan och sen blir det frukostpicknick i gräset vid vackra Djurgårdsbrunnsviken eller inomhus i museets nya Bistro Östbergs Hörna. Det är fri entré!

Karin Fredriksson, programansvarig, Sjöhistoriska museet, www.sjohistoriska.se
Tel: 08-519 549 18, e-post: karin.fredriksson@maritima.se