Shipping & Shopping är namnet på Sjöhistoriska museets nya utställning som handlar om handelssjöfart.
Arbetet med Shipping & Shopping har pågått under två år och är en av Sjöhistoriskas största utställningar sedan museet öppnade 1938.
– Sverige har en lång och spännande sjöfartshistoria. Och idag är vi mer beroende av sjöfarten än någonsin. Shipping & Shopping känns helt rätt i tiden, säger Hans-Lennart Ohlsson, museichef på Sjöhistoriska.
Sjöfarten i teman
Genom utställningens olika teman kan besökarna följa sjöfartshistorien med handel som utgångspunkt. Exempel på teman i Shipping & Shopping är: Varför bedriver vi handel? Varför är handeln beroende av sjöfart? Hur är det att vara sjöman?
– Sjöfarten finns bakom vår vardag. Ett av målen med utställningen är att visa dessa kopplingar och sammanhang, att visa hur vårt begär efter något sätter igång en handelskedja. Andra mål är att besökarna ska bli nyfikna på ämnet och ha kul tillsammans. Det finns gott om finurlig interaktivitet i utställningen, säger Tove Frambäck, projektledare på Sjöhistoriska museet och utställningens producent.
Utställningen är byggd med tillgänglighet och miljö i fokus. Den innehåller både nya konstruktionsmaterial och nya tankar kring pedagogik.